TV 2 holder på seerne i pausen

TV 2's reklameblokke har markedets laveste seerfrafald, mens de tilsvarende blokke på TV 2 Zulu taber tre gange så mange seere, viser ny analyse.
Per Fanefjord Laursen

Seerne falder fra, når programmer afløses af reklamer på tv, hvad enten det er reklameblokke eller reklamebreaks. Det har tv-meter data vist siden 1992.

”Den gængse viden er, at breaks i programmer har et mindre frafald end blokke mellem programmerne, fordi folk bliver hængende, når de er midt i et program,” siger TV Director Finn Kristensen fra mediebureauet Mediacom.

Det illustreres meget godt af nye beregninger fra Mediacom, der viser, at breaks på Kanal 5 har et gennemsnitligt frafald på 29 procent, mens blokke på TV 2 Zulu taber hele 58 procent af seerne. TV3's gennemsnitlige frafald på breaks er 33 procent i 2008. Men tendensen er langt fra entydig, viser tallene for TV 2.

"En fortolkning af tallene er lidt mere kompliceret end som så, for der gælder helt særlige forhold for TV 2. Hovedkanalens frafald til deres blokke er kun 23 procent," påpeger Finn Christensen.

Der er forskel på blokke
Bureauets TV Director er ikke parat til at konkludere noget generelt om, hvorvidt breaks er bedre end blokke - eller omvendt.

"Bortset fra at breaks generelt er bedre for tv-selskaberne, fordi de leverer højere ratings," siger han, hvilket netop er en af grundene til, at alle kanaler fra Viasat og SBS uplinkes fra London, hvor det er lovligt med breaks i programmerne.

Beregningerne er til gengæld en demonstration af TV 2's brandværdi.

"Når en reklameblok på TV 2 har langt lavere frafald end en lignende reklameblok på TV2 Zulu, så viser det noget om hovedkanalens brandstyrke og om forventningerne til, at der også kommer noget interessant senere. Den forventning er meget lavere på andre kanaler," siger han.

Breaks eller ej
Emnet er aktualiseret af TV 2's ønske om at stabilisere økonomien ved at udnytte sit kommercielle potentiale fuldt ud. Det kunne ske ved at få EU-regler og tilladelse til at indsætte breaks i programmerne. TV 2's enorme brandstyrke burde således også sikre, at frafaldet til eventuelle breaks på hovedkanalen ville være markedets klart laveste, lyder tankesættet.

”De nye tal er ikke et argument for, at TV 2 ikke skal have breaks – tværtimod mener jeg, at TV 2 helt sikkert vil få positivt udbytte af breaks. Tallene for de mindre stationer viser jo netop også, at stationer med breaks oplever mindre frafald end en station med blokke (Zulu), og dette vil TV 2 også opleve.”

Finn Kristensen peger dog også på spørgsmålet om, hvorvidt TV 2 vil miste seere overordnet set på at indføre reklameafbrydelser i programmerne. TV 2's seertal er i forvejen vigende.

"Det kunne forværres, hvis TV 2 indfører breaks, som af seerne opfattes mere irriterende end blokke mellem programmer. Og her er det et åbent spørgsmål, om det forventede mindre frafald mellem program og breaks og program og blokke kan opveje det mulige generelle seerfrafald, som TV 2 kan risikere at opleve ved indførelsen af breaks."
 

Fakta:
Mediacom har i analysen målt på gennemsnitlige ratings for programmer kontra reklamer hos TV 2, TV 2 Zulu, TV3 og Kanal 5 i 2004 kontra 2008, med fokus på tidsrummet 19.30 - 22.30. Målingerne holder sig til primetime, da gennemsnittene bliver uigennemskuelige uden for det tidsrum, hvor der findes blokke og breaks, der har højere ratings end programmerne.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også