TV 2 på vej mod økonomisk kollaps

Massemedier: Drastiske midler som brugerbetaling er i spil som forslag til at redde TV 2. Den 20 år gamle tv-station kan ikke overleve på de nuværende betingelser.
Jacob Brejnebøl Knudsen,Orla Borg,JP

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

TV 2 er på vej mod en økonomisk afgrund.

Stationen, der allerede nu kører med underskud, og som har en voldsom gældsbyrde på 850 mio. kr., står yderligere til at miste indtægter fra den 1. november 2009.

Fra det tidspunkt bliver al tv-sending digital, og det betyder, at TV 2 ikke længere vil være alene om at sende tv-reklamer til hele landet, hvorfor indtægterne vil falde.

I forvejen har TV 2 kun penge i kassen, fordi stationen fik et statslån på en halv mia. kr. i august med tøvende accept fra EU, da ingen banker ville låne stationen penge.

På det nuværende økonomiske grundlag vil TV 2 derfor ikke kunne aflevere den plan, som EU-kommissionen har krævet at få som dokumentation for, at tv-stationen på langt sigt kan blive en økonomisk sund virksomhed.

»Nej, det kan vi ikke, som tingene ser ud nu. Der skal styr på vores gæld og den daglige drift,« siger bestyrelsesformand for TV 2, Lars Liebst, der tilføjer, at en løsning skal være fundet sidst i november for at få den igennem det politiske system.

Kun ét hovedsæde?
Ifølge Jyllands-Postens oplysninger overvejer direktion og bestyrelse at forelægge ejerne, dvs. politikerne, forskellige muligheder. På kort sigt kan der hentes penge ved at nedlægge et af to TV 2-hovedsæder, enten det på Kvægtorvet i Odense eller det på Teglholmen i København. Desuden kan der blive tale om at sælge TV 2's halvdel af det danske sendenet.

Men det vil ikke være nok. Derfor er der overvejelser i bestyrelsen om at foreslå politikerne drastiske midler som eksempelvis brugerbetaling for at se TV 2.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også