Nichekanaler gnaver andele fra TV 2 og TV3

TV 2's fødselsdagsuge udløste en gevinst på 1,7 point på den totale share, men der er ingen hjælp at hente i den kommercielle konkurrenceunivers.
Per Fanefjord Laursen

Det viser sidste uges fordeling af den kommercielle sening, der ret stringent afgør hvorledes annoncekronerne skal fordeles.

TV 2's hovedkanal ligger i 45,2 procent – 2,7 sharepoint under 2007.

”Den nye version af Eleva2'eren, Eleva20'eren, på selve fødselsdagen var ellers meget populært og tiltrak over en mio. seere, men alligevel er TV 2 sharen nede,” siger broadcast researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia.

TV 2 kan også skrive ’klar vinder’ på visitkortet til fredagsopgøret med 1.372.080 seere til Vild med Dans, mod Talent 2008's 741.320.

TV3+ havde en god fodbolduge med Champions League, Uefa og SAS Ligaen og vinder 0,6 point. Til gengæld trækker Tv3 ned. 'Sandhedens time' kunne ikke matche de samme tal som til premieren, og TV3 taber 1,2 point.

Nichekanaler vinder share
TV2, TV3 og andre er også under negativ påvirkning fra andre kanter. De må se sig ramt af, at Discovery, TV 2 Zulu og TV2 News alle vinder terræn og trækker sharepoint ud af ’regnskabet’ – samlet vokser de hele 2,7.

SBS TV synes at holde den fremdrift, der har vist sig i 2008. I uge 40 var det især Kanal 4, der trak markedsandele.

Kanal 4 kan meget vel vise sig at have mere vækst i ærmet fra næste uge. Mediaedge:cia tror, at SBS har set helt rigtigt ved at engagere baronessen fra TV 2.

”De nye tiltag, en spin-off TV2's Caroline Flemming-serie, tegner lovende. Kanal 4 og Sand TV præsenterer en baronesse, der smøger ærmerne op og tilnærmelsesvis forsøger sig som husmoder. Realityformatet ligner mange andre kendte forvandlingsprogrammer, men her ledsages det af en guldgruppe af sjove kommentarer, der nok skal blive til nye buzz-words omkring i landet,” siger Simone Krogh.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også