TV Trend: DR TV svækket

Alle taler om TV 2's shares, men heller ikke DR-kanalerne har det specielt godt, viser sidste status på markedsandele blandt alle kanaler.
Per Fanefjord Laursen
Alle taler om TV 2's shares, men heller ikke DR-kanalerne har det specielt godt, viser sidste status på markedsandele blandt alle kanaler.

DR1 ligger på 26 procent eller 2,1 procentpoint under 2007, mens DR2 er 1,0 under, bedømt på  rullende fire uger i 2008 vs. 2007.

I denne uge indleder DR1 sin traditionelle seriesøndag kl. 20.00 med nye afsnit af 'Sommer' og det vender givetvis billedet, spår Broadcast Researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia.

Søsterkanaler leverer opmuntring
TV 2 bløder fortsat i forhold til 2007, men kan glæde sig over, at 'Vild med dans' seertallet krøb i vejret til en rekord for denne sæson. Danseshowet havde 1.305.000 seere mod Talent 2008s 902.000.

Det er TV 2 News og Zulu, der bidrager til det samlede regnestykke. Trods rekord for "Charlie Quizzen", der med 173.000 seere blev den mest sete egenproduktion nogensinde på TV 2 Charlie, ligger kanalen under niveau.

TV2 Sport er også under niveau, trods Ryder Cup-dækning, men den tæller ikke med i TV2s share.

Fodbold slår igennem
Viasat-kanalerne er kommet rigtig godt ind i efteråret og stiger jævnt, også målt blandt alle kanaler.

"I den forgangne uge var det TV3+, der trak læsset med seere fra SAS Ligaen, Champions League og UEFA Cup," konstaterer Broadcast Researcher Simone Krogh.

I den netop afsluttede uge var der premiere på programmerne Dagens Mand (TV 2), Sandhedens time (TV3) og Vild med talent (TV3+).

På Mediaedge:cia bemærker man især, at 'Sandhedens time' afslørede seernes interesse i folks allerinderste hemmeligheder. Premieren havde i snit 431.430 seere.


TV shares i procent, alle kanaler, uge 35-38, (3 år+)
TV 2 News 2,2 (1,4)
Andre 5,8 (1,3)
Kanal 4 2,8 (1,2)
Kanal 5 3,6 (0,5)
TV 2 Zulu 3,0 (0,3)
TV3+ 4,5 (0,3)
TV3 dk 6,5 (0,2)
Cartoon Network dk 1,6 (0,2)
Discovery dk 1,5 (0,1)
TV 2 Sport 1,2 (-0,3)
TV 2 Charlie 2,5 (-0,5)
DR 2 4,4 (-1,0)
TV 2 34,5 (-1,6)
DR 1 26 (-2,1)

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også