TV Trend: TV 2 kan ikke standse seerblødning

Analyse: TV 2 vinder tilsyneladende knebent talentkrigen om de mange vigtige fredagsseere, men den mulige vækst i efteråret synes tabt på gulvet, erkender topchef.
Per Fanefjord Laursen

Analyse: TV 2 vinder tilsyneladende knebent talentkrigen om de mange vigtige fredagsseere, men den mulige vækst i efteråret synes tabt på gulvet, erkender topchef.

Et seertal på godt 1,1 mio. til 'Vild med dans' er udmærket, men ikke nok til at redde TV 2s totale share. Fredagen kan dermed ikke sikre det udgangspunkt, der ellers måtte være rimeligt for TV 2: At fastholde sit 2007-shareniveau i efteråret for at standse den blødning, man ender med i år.

Når DR1 henter over 900.000 seere til Talent08, er der ikke plads til, at Vild med Dans kan komme op i højderne fra de andre sæsoner på 1,3-1,4 mio. 

Set over rullende fire uger er TV 2 nede med fire kommercielle sharepoint, men i sidste uge var hovedkanalen hele otte point under 2007 niveau. Det giver en share på 42,7.

Det er et skidt signal op til årsaftaleforhandlinger for 2009. TV 2s evne til at holde sine andele af seerne - og dermed af annoncekronerne - tegner ikke stabil.

Konkurrencen hårdere end nogensinde
Programdirektør Palle Strøm ville gerne bremse sharefaldet for hovedkanalen, men hans præmis for en vurdering markedet er slet ikke, at TV 2 kan holde share niveauet fra 2007.

"I det nuværende tv-marked er konkurrencen hårdere end nogensinde. Det mærker vi især, fordi vore konkurrenter investerer langt mere offensivt i programmer, end man har set tidligere," siger han. 

Ifølge Strøm varmer MTG og SBS kanalerne op til, at de skal tjene nye penge på Boxers digitale platform, og til den generelle distributionskrig, der indledes i efteråret 2009.

"De investerer voldsomt i deres brands for at forberede sig på abonnementsprisdannelsen til den tid. Det ses f.eks. med to danske dramaer på TV3 mandag aften og meget mere."

Palle Strøm stiller diskret spørgsmålstegn ved, om MTG og SBS så vil fastholde programinvesteringerne efterfølgende i 2010.

Kanalens lod at miste andele
Palle Strøm nedtoner fredagskrigens betydning for TV 2s share udvikling i efterået. Baggrunden er, at hovedparten af det share tab, TV 2 led i foråret, var uden for primetime.

Desuden er programdirektøren på det rene med, at hovedkanalernes lod er at miste andele.

"Vi er jo - med visse udsving - faldet med 0,8 sharepoint hvert år. Det er naturen for hovedkanaler, som vi også ser det i alle andre markeder," siger palle Strøm, der også noterer sig et kommercielt tænkende DR1.

TV3 stærk i primetime 
Palle Strøm tager ikke fejl. Sidste uge var kendetegnet af en særlig stærk uge for begge kommercielle konkurrenter, idet TV3 lå 2,4 point over 2007-niveau, godt hjulpet af en landskamp og nylanceringer.

"Viasat har grund til at være glade med en yderligere stigende share, der slår sidste år i uge 37. Generelt ser TV3s programflade rigtig fornuftig ud og det er længe siden, hverdagene har genereret så gode seertal i primetime," lyder vurderinger fra tv-researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia..

SBS TV holder årets fine takter med en samlet vækst på 3,1 sharepoint. Bureauet bemærker sig, at det er Kanal 4s share der stiger, mens Kanal 5 ikke flytter læsset. Kanal 4 har især en god tirsdag aften med et godt seerflow.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også