Energiselskab køber norske fodboldrettigheder

Ny spiller på fodboldmarkedet i Norge sætter spekulationerne i gang i Danmark op til næste udbudsrunde.
Per Fanefjord Lausen

Ny spiller på fodboldmarkedet i Norge sætter spekulationerne i gang i Danmark op til næste udbudsrunde.

Da Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball i forsommeren solgte rettighederne til landskampe og superligaen løb en ny spiller på markedet af med en del af rettighederne: Energiselskabet Lyse, der ud over strøm også levere bredbånds-tv til sine kunder under navnet "Altibox". Ud over Lyse vandt NRK og norsk TV 2 fodboldrettigheder,  mens taberen var Telenor, der mistede rettigheder til tv og web.

Skæver til Norge
Opkøbet fra et ikke-medieselskab har sat spekulationerne i gang blandt danske aktører - med øje på den næste danske udbudsrunde på fodboldrettigheder om fire år. TV 2 Sports Claus Bretton-Meyer er en af flere medieaktører, der skæver til Norge:

"Det overrasker ikke mig, at Lyse købte i Norge. "Der er næppe tvivl om, at mange kendte og nye aktører i Danmark vil gentænke og eventuelt redefinere deres rolle op til næste fodboldudbud i 2012. Man tænker: er vi en tv-station, en distributør, en formidler eller noget fjerde?" siger Claus Bretton-Meyer.

Han er netop i færd med at omdanne TV 2 Sport fra en tv-station til en sportsformidler, der vil kunne udnytte rettigheder langt mere effektivt, end blot at sende dem på tv-skærmen, f.eks. ved at bearbejde dem og sælge dem videre til kunder. 

"Jeg tror dog, at vi i praksis vil se, at det er aktører med spidskompetencer, der vil købe. Det kræver en vis kompetence at skrue en forretning sammen på fodboldrettigheder. Man kan godt tillade sig at spørge, om et el-selskab rummer det?"

Inspiration at hente
På mediemarkedet skal man gøre sig klart, at mange slags aktører med mange penge vil melde sig i køen af interesserede til fodboldrettigheder, hvad enten de har været medieaktører før eller ej. Med udviklingen i Norge kan den danske mediebranche sikre sig et preview af, hvordan nye rettighedshavere med web-tv og IPTV-ambitioner formår at udnytte fodbolden, mener TV3-direktør Jesper Grønholdt:

"Der er inspiration at hente i den norske fordeling af fodbold, og om hvorledes IP Tv og web rettighederne vil blive udnyttet. Det vil vi studere de næste år, "siger Jesper Grønholdt, der minder om at Viasat som altid har store ambitioner indenfor sportsrettigheder og ikke er blinde for sport online, idet man lige har relanceret Onside.dk.

Telenor tabte slaget
Det mest bemærkelsesværdige ved udbuddet i Norge var, at Telenors indholdsstrategi ligner en fiasko. Set i lyset af Telenors tab af rettigheder i Norge, og Telenors blindgyde med danske sportsrettigheder, kigger YouSee i dag til Norge og glæder sig over, at man ikke har ladet sig inspirere af Telenors mediestrategi:

"Vi er glade for, at vi ikke har forkøbt os i rettigheder og holder os til strategien som distributionsselskab," siger vicedirektør Ulf Lund, også med en lille hilsen til TDC Kabel TVs fejlslagne mediedrift ambitioner for godt ti år siden.

Telenor Broadcast mistede sine fodboldrettigheder til tv og web. Sammen med TV 2 Gruppen har Telenor forvaltet rettighederne til al norsk fodbold de seneste tre år. De erhvervede rettighederne i 2005 for en milliard kroner.

Det kom til et brud mellem TV 2 og Telenor, hvilket blandt andet skyldes en ventet indgriben fra Konkurrencetilsynet. Satsningen på sportskanalen TV 2 Sport, med ejerne TV 2 og Telenor, står efter al sandsynlighed for fald.


Baggrund: Danmark
Dansk fodbold var gennem en ny udbudsform af tv-rettigheder i december 2007, hvor udbuddet var opdelt med flere indholdspakker og mediegrupper, inspireret af andre europæiske lande. Målet var, at få prisen op til glæde for dansk fodbold. Det lykkedes, da den samlede pris røg op i 1062 mio kr. for danske fodboldkampe 2009-2012, fordelt på mange købere. Udbuddet endte således.

TV 2 Sport interesseret i Telenors dansk fodbold
I Danmark købte Telenor SAS Liga og OL-rettigheder i forbindelse med buddet på gatekeeper-rollen. Det slog fejl. For nylig blev de OL-rettigheder som nødløsning anvendt af datterselskabet Cypersity, der tilbød gratis online dækning

Det vides endnu ikke, hvordan det ender med Telenors erhvervede visninger af visse danske SAS Liga-kampe fra somme 2009.

Men hvis Telenor kommer til TV 2 Sport for at sub-licensere de SAS Liga kampe, man har rettigheder til, er TV 2 Sport interesseret, oplyser Claus Bretton-Meyer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også