Ny rolle og business-case for TV2 Sport

Tema: TV2 Sport skal forvandles fra en tv-kanal til en udbyder af sportsindhold, som alle kan købe sig en del af - uanset medieplatform.

Per Fanefjord Lausen
Tema: TV2 Sport skal forvandles fra en tv-kanal til en udbyder af sportsindhold, som alle kan købe sig en del af - uanset medieplatform.

TV 2 Sport-direktør Claus Bretton-Meyer afslører over for MediaWatch, at forretningen og tankegangen på domicilet Jenagade 22 er under forandring. Det skal være meget større end blot én tv-kanal.

TV 2 Sport er i færd med at udvide aktiviteterne for bedst muligt at kunne kapitalisere på de stadig dyrere programrettigheder og vende business-casen hurtigere. Det spiller ind, at TV 2 Sports breakeven er udsat på ubestemt tid på grund af vigende tv-reklamesalg og forsinket lancering i 2007.

"Ambitionen er at blive Danmarks foretrukne sportsformidler - hvilket er en justering af det oprindelige mål om at være 'Danmarks førende sportskanal'. I den moderne medieverden giver det mere mening at se sig selv som et mediehus med sport," siger Claus Bretton-Meyer, der uddyber:

"Vi skal gå fra at være én tv-kanal til en formidler, og det betyder, at vi vil føde og sælge sportsindhold til alle tænkelige platforme, der vil købe; både til radio, web, print og mobil," siger han, der ligger i forhandlinger om flere mulige kunder og samarbejdspartnere.

Med nyt studie og on-air grafik på plads i Jenagade, er tiden kommet til at træde ind i næste fase, forklarer sportsdirektøren.

"Vi ser på, hvordan vi kan få mere værdi ud den organisation og de faciliteter, vi nu har opbygget. Det gælder den bedste udnyttelse af medarbejdere, distribution, rettigheder - og naturligvis nettet."

100.000 flere brugere er målet
TV 2 Sport.dk har kun været i luften med sportsindhold i seks måneder og er i juli havnet på en 97. plads på FDIM listen med ca. 56.000 brugere. Målet er, at nå op på omkring plads nr. 50, hvilket kræver 100.000 flere brugere.

TV 2 Sport investerer løbende i nye eksklusive rettigheder herunder for nylig russisk og fransk fodbold, Wimbledon, m.m.

"Jeg er ikke specifikt en tv-mand, så jeg ser opgaven som at komme ud til brugerne på den mest hensigtsmæssige måde."

Derfor ser Claus Bretton-Meyer eksempelvis TV 2 Sport som leverandør til el-selskaberne tv-ambitioner, men næppe til Boxers pakker i første omgang. Boxer skal sandsynligvis ikke bruge en rendyrket sportskanal i de første kanalpakker.

TV 2 Sport som print magasin
"Omvendt kan det sagtens være, vi går på print som et ugemagasin med en samarbejdspartner, leverer nyheder til andre virksomheders internetsites, til en radiostation, eller en mobil platform."

Rundt om på dagbladene konsoliderer man sportsredaktionerne for at sænke omkostningerne, noterer Claus Bretton-Meyer sig. TV2 Sport kunne også sagtens blive ekstern leverandør til et avishus.

Definitionen af TV 2 Sports nye aktivitetsniveau strækker sig også helt ud af medieområdet, nemlig som samarbejdspartner på aktiviteter, der tilbyder rejser med sportsoplevelser i.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også