Susanne Hegelund: TV Avisen skal give yes-følelse

TV Avisen kl. 18.30 har siden foråret været i gang med et facelift. Også nyhedstimen kl. 21 skal være mere overskudsagtig.
MediaWatch
TV Avisen kl. 18.30 har siden foråret været i gang med et facelift. Også nyhedstimen kl. 21 skal være mere overskudsagtig.

TV Aviserne skal ikke kun fokusere på problemer og ofre, men skal huske at få overskuddet med i nyhedsdækningen.

Det er et af de elementer chef for TV Avisen, Susanne Hegelund, fremhæver i processen med at gøre DRs TV Aviser endnu mere relevante for seerne. Hun overtog roret på TV Avisen sidste efterår og kom fra en stilling som ansvarlig for DR Nyheders politiske redaktion.

I løbet af foråret har TV Avisen kl. 18.30 fået strømlinet sit koncept, hvilket har betydet færre indslag med en bedre balance mellem nyheder, baggrund og reportage. Derudover skal begge TV Aviser have mere overskud.

"Vi vil tilføre et udtryk af overskud i vores udsendelser. Glasset må godt være halvt fuldt fremfor halvt tomt," siger chef på TV-avisen, Susanne Hegelund.

"Vi har i TV Avisen haft en journalistisk tradition for at fokusere på problemerne og ofrene. Vi skal selvfølgelig bedrive opsøgende og kritisk journalistik, det er sådan set derfor, vi er sat i verden. Men vi vil også give seerne en "yes-følelse " med en tro på, at dagen i morgen nok bliver bedre end dagen i går."

Livet kan være sjovt
Tiltaget er ikke del af en større relancering, men drejer sig nærmere om at få et mere nuanceret journalistisk syn på historierne. Et godt eksempel er fra forårets strejke blandt plejepersonalet.

"Efter konflikten viste det sig, at mange ældre, som havde måttet undvære hjælp i flere uger, faktisk godt kunne klare sig selv. Det kunne vi sikkert godt have fundet en sørgelig vinkel på. Men man kan også vælge at se det som en postiv historie om, at der er mere saft og kraft hos de ældre, end vi troede," siger Susanne Hegelund og tilføjer:

"Det handler om en grundlæggende ændring i tilgangen til nyhedsdækningen. Livet kan være hårdt og fyldt med svindlere og bedragere. Men det kan også være sjovt, og det må vores TV Aviser gerne afspejle."

Flere trendhistorier
Andre tiltag gælder, at der skal flere trendhistorier på den "seriøse men vedkommende 21-måde. Den sene TV Avis samler i snit over 700.000 seere, derfor skal den ikke begynde at gå et smalt program som Deadline i bedene, understreger Susanne Hegelund.

"21'eren har internationalt udsyn og høj fokus på politik og penge, men den skal samtidig have et strejf af lethed formidlet til "de mange". Målgruppen er rimeligt velfungerende almindelige mennesker, derfor skal der være flere historier fra deres hverdag om livsstil, job og pengeliv samt hele tiden en tæt føling med, hvad der er på vej," siger Susanne Hegelund.

Nyhedstimen mellem 21 og 22 er fortsat et af DR1s stærkeste kort, og TV Avisen kl. 21 ligger stabilt på det meget høje seertal i en tid, hvor mange programmer mister seere.

Positiv transformation, haltende seertal
Når det gælder TV-avisen 18.30 er Susanne Hegelund mere end tilfreds med den transformation udsendelsen har gennemgået hen over foråret. Den har taget udgangspunkt i, hvad danskerne laver præcis 18.30, og det er ikke småting.

"De fleste danskere har meget travlt på det tidspunkt. De laver mad og passer børn, så TV Avisen skal være både vedkommende og nærværende for at nå danskerne på det tidspunkt. For nogle år siden var 1830'eren lidt for tung og havde ind imellem uvedkommende emner," siger Susanne Hegelund.

Sidenhen kom der en overvægt af "pop og krimi", men i dag er Susanne Hegelund tilfreds med, hvor 18.30'eren er landet med en god balance mellem dagens nyheder, baggrund og reportage. En del af den proces inkluderede at skære ned på indslagene fra 15-20 stykker per avis til 10-12 historier.

"Målet er at fungere som sorteringsmekanisme for seerne frem for at sende alt godt fra havet . Det har vi nettet og de øvrige nyhedsopdateringer til," siger Hegelund.

Seertalsmæssigt halter 18.30'eren efter TV-avisen kl. 21. Det generelle billede er, at det er sværere for alle tv-stationer at nå de travle seere i den tidlige aftenflade og konkurrencen om dem er blevet intens. Seertallet for TV Avisen 18.30 er faldet fra 650.000 seere i 2003 til omkring en halv million i dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også