Koda: Slut med paragrafrytteri

Mediemarkedet står over for det totale opgør om rettigheder i den digitale tidsalder, erkender Koda, der signalerer ny stil og rolle.
Per Fanefjord Laursen
Mediemarkedet står over for det totale opgør om rettigheder i den digitale tidsalder, erkender Koda, der signalerer ny stil og rolle.

På Digital-tv Konferencen i denne uge var der meget få klare svar på den digitale verdens udfordringer i forhold til rettigheds-problematikken.

Men der var én klar konklusion blandt de mange foredragsholdere: Gamle rettighedsmodeller og aftaler blokerer konstant for en kolossal mængde nye initiativer og aktiviteter.

Livet for organisationer som Koda og CopyDan er under total forandring, i takt med at medieaktiviteter kribler frem fra alle hjørner og ønsker at benytte indhold, som nogle andre ejer.

Og det erkender man gerne. Kodas vicedirektør Martin Gormsen formulerer det med stor selverkendelse:

"Vi skal ikke optræde som en slags fagforening mere."

Hårdt ramt af digitalisering

Martin Gormsen vurderer, at den digitale rettighedsproblematik bliver sværere for tv og film. Film og tv-branchen bliver endnu hårdere ramt af digitaliseringen, end musikbranchen blev det. Og det har ellers været barsk nok, vil mange sige.

Tv og film vil være låst af, at de gamle platforme vil fastholde dominans. Broadcast tv vil bevare rollen som hovedleverandør af indhold i al overskuelig fremtid. Mens musik kan tjene penge fra langt flere kanaler og situationer.

Tv-selskaberne har utallige ideer til, hvorledes de vil folde sig ud online. Men det bliver komplekst for de danske tv-selskaber at få fuld online udnyttelse af deres tv-indhold, vurderer Koda-direktøren.

"Det er særlig komplekst for tv, fordi de har egenproduceret indhold, de har købt i Danmark, eller produceret selv. Og så har de også meget indhold, de har købt i store pakker internationalt, " siger han. Med indirekte reference til, at meget af tvs indhold, også i Danmark, styres af Hollywoods advokater. Og advokater fra de amerikanske tv-networks.


Vi skal være diplomater

Koda vil tilpasse sig den nye verden, lyder signalet. Det er også påkrævet, for mange af aktører i den moderne medieverden er slet ikke medlemmer af Koda. Medlemmer er typisk komponister, tekstforfattere, og folk der bearbejder musik.

"Vi skal fremover optræde som diplomater, der formidler ideer og aftaler mellem rettighedsindehavere og medier. Vi skal ikke ses som nogle, der står meget fast på paragrafferne," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også