TV 2 ledelse ser på alle muligheder

En redningsplan for TV 2, som EU skal acceptere, kræver brud med alle gamle forbehold og blokeringer hos politikere og ledelse.

Per Fanefjord Laursen

En redningsplan for TV 2, som EU skal acceptere, kræver brud med alle gamle forbehold og blokeringer hos politikere og ledelse.

TV 2 skal i starten af januar kunne redegøre i EU for, hvorledes der kan skabes en sund udvikling for tv-selskabet, så man undgår episoder som i foråret, hvor man blev tvunget til at søge tilladelse til et stort statslån for at holde TV 2 i gang.

Redegørelsen til EU skal indeholde en pakke af gode løsninger, der sikrer TV 2s drift. Ingen kender pakken endnu.

Alt op til overvejelse

Alt er til diskussion i den proces, lyder det fra MediaWatchs kilder tæt på TV 2.

Det er forklaringen på, at TV2-direktør Merete Eldrup i de senere dage har været ude og lufte nogle af de ideer, man overvejer.

Hun taler løst og fast om, at abonnementsindtægter kunne være en god indtægtskilde for TV 2 - en bedre politisk håndsrækning, frem for statslån - og at en liberalisering af reklamereglerne, inspireret af TV4, også er en mulighed, der bør overvejes.

Sidstnævnte overrasker sandsynligvis medieestablishmentet, set i lyset af, at Tv2 har holdt fanen meget højt omkring "ingen afbrydelser". Samtidig har Tv4 i flere år opereret med en model, man i daglige tale kunne kalde "bløde breaks" - altså mindre liberalt end EU og de britiske Ofcom-regler. Med i en politisk overvejelse vil være, at TV 2 kommer til at sende i Boxers digitale net ved siden TV3, Kanal5 osv. Ligeværdig penetration, men forskellig reklamelovgivning.

Andre håndtag, der kan skrues på, er lempede public service krav, adgang til licensmidler igen eller en ekstra neddrosling af de faste omkostninger.

Der er mange løsninger, der kunne hjælpe på TV 2s udfordringer; det gælder både det korte store lån og det langsigtede problem med, at TV 2 delvist taber monopolet på reklamedækning, når Boxer lancerer den 1. november 2009.

TV2 direktør Merete Eldrup vil ikke ind i detaljerede vurderinger, eller pege på den løsning hun foretrækker.

"Vi er i en analysefase og holder alle døre åbne, så jeg kan ikke udpege favoritter endnu," siger hun.

De fleste løsninger rummer også problemer.

Man kan f.eks hævde, at abonnementsopkrævning til det statsejede TV 2 er en skatteforhøjelse.

Breaks er nok upopulært, men befolkningen vil sikkert vænne sig til en blød model, som Merete Eldrup selv antydede mandag. Breaks er dog ingen garanti. Et øget varelager er ingen garanti for stigende indtægter. Men breaks ville i hvert fald bidrage til, at TV 2 kunne udnytte sit varelager mere effektivt.

Godt nyt fra salget

Midt i alle overvejelserne af fremtiden kan TV 2s ledelse glæde sig over, at salget fungerer godt under de gældende markedsbetingelser. Tvs andel af annonceinvesteringerne er vigende med et fald på 4-5 procent i 2008. Derfor vækker det utvivlsomt tilfredshed på gangene, at TV 2 i første halvår sidder på 67 procent af alle tv-penge. Og at man - trods vigende share - følger markedet i første halvår, og endda leverer en rekordomsætning i andet kvartal.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også