Zulu skruer op for abonnementsindtægterne

TV Festival: Zulu sætter abonnementsprisen kraftigt i vejret og vil investere sig ud af vigende shares og falmende profil.
Per Fanefjord Laursen

TV Festival: Zulu sætter abonnementsprisen kraftigt i vejret og vil investere sig ud af vigende shares og falmende profil.



TV 2-koncernen har ikke kun kvaler med hovedkanalen. TV 2 Zulu har lige så stille tabt styrke og share i de senere år. I 15-30 år er Zulu på et år faldet knap ét sharepoint.

Det tidligere så bomstærke brand, med sin særlige tone og stil, er også visnet en smule, vil nogle hævde. Der er færre af de helt underfundige innovative programtiltag i fladen, som man så, da kanalen blev lanceret for snart otte år siden.

Ikke desto mindre er man klar med friske afsnit af flagskibet, komedieserien Klovn.

Ledelsen af TV 2 Network er nu i gang med en revitalisering af kanalen og en forstærkning af programfladen i håb om at investere sig ud af den vigende tendens.

Zulu har ingen store forandringer på vej dette efterår, bortset fra programmet 'Hitparaden', men er til gengæld på sigt på vej med fordobling af ressourcerne til egenproduktion. Humor skal fortsat være varemærket, og det skal fylde mere i fladen i forskellige genre indenfor 'scripted comedy'.

Det sker i særlig grad ved at søsætte en ekstra sitcom, udover Klovn, som skal indsættes således at kanalen i bedste fald kan køre to komedier i hver sæson.

"Der er ingen grund til at tage ting af programfladen som fungerer godt," sagde Maiken Wexø, TV 2 Networks, under en session på TV Festivalen, som forklaring på, at efteråret er ret så genkendeligt, men hun uddybede:

"Vi mærker konkurrencen fra f.eks. Kanal 5, så vi skal værne om Zulus særlige profil og værdier. Vi er typisk i mindre grad en familiekanal, men har mere kant," siger hun, med reference til, at Kanal 5 nu også lancerer en sitcom i foråret 2009.

Zulus dramaambitioner afhænger blandt andet af, om man kan finde passende materiale. Wexø erkender, at talentmassen for dramaer er under pres, når alle tv-selskaber jagter projekter.

"Der er stor efterspørgsel på talent og drama. Vores fordel overfor de andre er nok, at vi i højere grad tør gå med nogle helt nye uafprøvede talenter."

Prisen op med 50 procent

Den gode nyhed hos Zulu er, at økonomien til flere programsatsninger for nylig faldet er på plads.

"Vi har en god økonomi i alle betalingskanalerne i TV 2 Network," siger Maiken Wexø, der oplyser at Zulu også søger public service puljen til et konkret sitcom projekt

Forklaringen er dog primært, at Zulu hæver abonnementsprisen den 1. januar 2009 fra 9,95 kr. til 14,95 pr. måned.

"For den prisstigning får seerne rundt regnet dobbelt så mange egenproduktioner pr. sæson," siger Esben Halding, TV 2 Networks, til MediaWatch, og påpeger at det er 3-4 år siden, Zulu justerede sine priser.

Søsterkanalen TV 2 Charlie hæver samtidig sin pris fra 7,95 til 8,95.

Maiken Wexø oplyser, at TV 2 fortsat har en strategi om at knobskyde med nye tv-kanaler, men det bliver ikke i år. Hun siger, at TV 2 Network har flere ideer på tegnebrættet, men tiden er ikke til at diskutere dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også