Filmsucces er ingen guldgrube

Selvom gæsterne strømmede til biografsalene sidste år, da Ole Bornedals nyeste film "Vikaren" og "Kærlighed på film" havde premiere, strømmede pengene ikke ned i producentens lommer.
MediaWatch

Selvom gæsterne strømmede til biografsalene sidste år, da Ole Bornedals nyeste film "Vikaren" og "Kærlighed på film" havde premiere, strømmede pengene ikke ned i producentens lommer.

400.000 så filmene, men Thura Film, som er producenten bag, endte med et årsresultat på 28.000 kr., hvilket er noget mere beskedent end året før, hvor resultatet var 900.000 kr.

Direktør for Thura Film, Michael Thura Obel, betegner dog resultatet som tilfredsstillende.

"Der er ikke noget unormalt ved, at man som filmproduktionsvirksomhed har meget skiftende resultater," siger han til Børsen.

Han påpeger, at det kan tage tre-fem år for filmene at spille udgifterne ind, fordi de først vises i biograferne, derefter på video og til sidst på tv.

Han fortæller, at det går godt for dansk film, men at filmproducenterne skal passe på ikke at slå større brød op, end de kan bage og løbe unødige risici.

Samtidig er de også er nødt til tage chancer med store investeringer, fordi de film, der bliver publikumsmagneter ofte er dem med budgetter, der ligger over gennemsnittet. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også