MediaWatch

IPTV udbydere lurer på analogt sluk

Efter et langt tilløb er ip-tv for alvor ved at være etableret på det danske marked.

Efter et langt tilløb er ip-tv for alvor ved at være etableret på det danske marked.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge den seneste telestatistik fra IT- og Telestyrelsen havde knap 59.000 danskere ved udgangen af 2007 abonnement på at modtage tv-kanaler hjemme i dagligstuen via bredbåndsforbindelse. Godt 40 pct. af abonnementerne tilskrives dog kunder hos teleselskabet 3, som ser tv på deres mobiltelefon. Men i de seneste måneder er konkurrencen om at få fat på ip-tv-kunder skærpet. I maj gik Telia ind på markedet, og konkurrencen bliver ikke mindre, når Sonofon/Telenor (Cybercity) også bliver udbyder af ip-tv til danskerne i løbet af efteråret.

»Vi er kommet godt i gang på det danske marked. Vi oplyser af konkurrencehensyn ikke vores danske abonnementstal, men i Sverige leverer vi i dag tv via bredbåndsforbindelse til 300.000 husstande, så potentialet i dette er stort,« siger Søren Krogh-Nielsen, salgs- og marketingdirektør for Telias bredbåndsforretning.

Stor interesse

Også flere el-selskaber tilbyder ip-tv. Et af dem er EnergiMidt A/S med hovedkontor i Silkeborg. Heller ikke her vil man oplyse de nyeste abonnementstal:

»Vi oplever en stor interesse for dette produkt. Flere end 85 pct. af vores bredbåndskunder har valgt også at købe abonnement på ip-tv. Forretningsområdet er indtil videre begrænset af, at vi jo skal have kabler gravet ned i jorden for at kunne levere produktet. Men i takt med at vi ruller kablerne ud, kommer der flere og flere ip-tv-kunder til,« siger Jan Bach Jensen, markedschef i EnergiMidt, som ved udgangen af 2007 havde 5.746 ip-tv-kunder.

»Ip-tv er kommet for at blive, og der er et stort potentiale i det. Det er sundt for konkurrencen på det danske marked, og vi skal have vores del af kagen,« siger Henrik Skov, markedsdirektør i Cybercity, som lancerer sit ip-tv-produkt i løbet af årets sidste tre måneder.

Da Telia for to måneder siden gik ind på det danske ip-tv-marked, lød meldingen, at Telia vil sætte sig på 20 pct. af bredbåndsleveringen til de danske hjem. Telia lokker lige nu med en 10 Mbit bredbåndsforbindelse og en tv-pakke med 16 udvalgte tv-kanaler til 299 kr. om måneden.

Tilbuddet skal medvirke til, at Telias kundetal på bredbånd i Danmark fordobles til omkring 400.000 husstande. Samtidig vil Telia gerne have kunderne til at købe både tv, internet og telefoni.

»Men vi skal ikke stjæle kunder fra de øvrige tele-udbydere. Vi vil gerne tage dem fra de etablerede leverandører, der leverer tv via satelit og kabel-tv. Det betyder, at vi gerne vil tage en del kunder fra TDC, som i dag sidder på en meget stor del af bredbåndsmarkedet i Danmark,« siger Søren Krogh-Nielsen, Telia.

Farvel til analogt tv

Konkurrenten TDC har ifølge den seneste telestatistik næsten halvdelen af de nuværende danske kabel-tv-abonnementer. TDC lancerede i 2007 også ip-tv under navnet TDC TV. Ved udgangen af 2007 havde konceptet 13.422 kunder.

»I dag er tallet ca. 20.000, og det tal vil stige betragteligt i de kommende år. Interessen for bedre billedkvalitet og de mange nye funktioner, som følger med ip-tv, er stor,« siger René Brøchner, underdirektør i TDC.

Udbyderne af ip-tv har bl.a. store forventninger til de ca. 400.000 danske husstande, som i dag modtager analoge tv-signaler via stueantenner. I oktober 2009 skal de finde en ny måde at se tv på, fordi det analoge signal fra landets tv-master erstattes af et digitalt.

Foreløbig har de danske købere af ip-tv typisk kun mulighed for at modtage det digitale signal til ét tv i husstanden. Sådan er det bl.a. for Telias kunder, og indtil videre også hos TDC's. Her lancerer man dog i løbet af efteråret mulighed for, at ip-tv kan ses på alle husstandens fjernsyn.

Pris- og pakkekrig

Teleselskaberne forventer, at konkurrencen på ip-tv vil koncentrere sig om både pris og udbud af tv-pakker.

Telia har foreløbig valgt at sælge ip-tv i forskellige pakker.

»Vi tjener ikke ret mange penge på folk, som kun køber en basis-tvpakke, så vi håber derfor, at folk vil købe mere. Men vi tror også på, at når folk først begynder at bruge ip-tv, så vil de have flere kanaler,« siger Søren Krogh-Nielsen, Telia. Selskabet lancerer til efteråret et "bland selv-koncept", som giver kunderne bedre mulighed for selv at sammensætte en tv-pakke.

Søren Krogh-Nielsen mener, at ip-tv vil revolutionere hele måden, hvorpå danskerne modtager underholdning:

»Folk vil i fremtiden selv kunne vælge at se programmerne, når det passer dem og ikke kun kl. 20.00 søndag aften, når de bliver sendt,« siger Søren Krogh-Nielsen, Telia.

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere