TV Trend: Tv-markedet afventer Tour-tal
Efter EM blev det hurtigt hverdag for TV 2 igen med et noget lavere niveau, målt på kommercielle shares. TV 2 tabte 6,2 point i den forgangne uge ned til 44,1 procent.
I indeværende uge vil Tour de France tallene slå igennem, og det bør lune i regnskabet.
TV 2s seertal er dog ikke imponerende, sammenlignet med samme etaper sidste år, men Mediaedge:cia noterer sig, at Touren er kommet godt fra start i de første sendedage, set i lyset af det fine sommervejr, sammenlignet med tilsvarende dage i 2007, hvor det var regnvejr.
SBS kanalerne forsætter den gode udvikling, og Kanal 4 og Kanal 5 er samlet set 3,2 sharepoint over 2007-niveauet. Modsat får TV3-gruppen intet ud af, at TV 2 hovedkanalen igen mister noget af grebet.
Sidste uges tal fastholder også det stormende gennembrud for TV 2 News, hvis share er mere end tredoblet til 3,6 procent siden sidste år.
Trods fine finaletal til Wimbledon må TV 2 Sport konstatere, at det går ondt, når de store kanaler rykker hårdt på vigtige events. TV 2 Sport har således afleveret hele 1,6 kommercielle sharepoint i sidste uge - og 0,9 set over de seneste fire uger.
Seertallene i uge 27 er i øvrigt en demonstration af, at der er forskel på tv-sening blandt de 21-50-årige og blandt alle danskere. Mens toplisten af programmet blandt de 21-50 årige har 13 TV 2-programmer blandt de 15 mest sete, indeholder hitlisten blandt alle danskere "kun" otte TV 2-programmer blandt de 15 mest sete udsendelser.
Kilde: Gallup, Mediaedge:cia
Seertal til 'Tour de France' de første sendedage vs 2007:
DR's Aftentour lørdag kl. 19.45: 550.780
DR's Aftentour søndag kl. 21.15: 181.890
TV 2 1. etape lørdag kl. 12.10: 153.170
TV 2 2.etape søndag kl. 12.10: 185.685
Sidste års tal for de første to dage i touren så således ud:
DR's Aftentour søndag - 8/7 kl. 21.15: 503.080
DR's Aftentour mandag - 9/7 kl. 21.40: 544.920
TV 2 1. etape søndag kl. 15.40: 263.120
TV 2 2.etape mandag kl. 15.30: 211.915