Robinson-format solgt i Sverige

Robinson Ekspeditionen blev skrinlagt af svensk tv efter ni sæsoner i 2005. I Danmark tager formatet hul på 11. sæson og kan nu være på vej tilbage til svenskerne.
Tine Brødegaard Hansen
Robinson Ekspeditionen blev skrinlagt af svensk tv efter ni sæsoner i 2005. I Danmark tager formatet hul på 11. sæson og kan nu være på vej tilbage til svenskerne.

Til efteråret kan seerne opleve 11. udgave af Robinson Ekspeditionen denne gang med Paradise Hotel-deltagere mod et hold af 'almindelige danskere'. Programmet har gennem årene høstet pæne shares, trods op og nedture, se gennemsnitlige shares per sæson til slut i artiklen.

I Sverige har Strix også produceret Expedition: Robinson, men der er ikke længere nogen aftagere blandt tv-stationerne. Det vil en tidligere Strix-direktør lave om på.

Selv samme tidligere direktør for det MTG-ejede produktionsselskab Strix i Sverige, Anna Bråkenhielm, købte i 1996 rettighederne til formatet for en slik. Ifølge Aftonbladet fik hun rettighederne til Sverige, Norge, Danmark og Finland for ca. 80.000 kr. Strix videreudviklede formatet til blandt andet at indeholde konkurrencer mellem deltagerne og har siden solgt det til over 20 lande.

Oprindelig er Robinson Ekspeditionen baseret på formatet 'Survivor' udviklet af Charlie Parsons. Første produktion af showet var den svenske udgave af Expedition: Robinson i 1997, som i 1998 første gang rullede over danske tv-skærme på TV3.

Nu er formatet tilbage i Anna Bråkenhielms hænder, hun har i mellemtiden stiftet sit eget produktionsselskab, Silverback, der for nylig blev opkøbt af det britiske medieselskab ITV plc for over 60 mio. svenske kr.

"Min højeste drøm er, at se Robinson på svensk tv igen," siger Anna Bråkenhielm til dagensmedia.se, med henvisning til at Robinson blev sendt for sidste gang på svensk tv i efteråret 2005 på grund af svigtende seertal.

Tilsyneladende var det over en frokost med skaberen af formatet, Charlie Parsons, der er en god ven af Anna Bråkenhielm, at hun fik det i hænde igen. Nu gælder det om at finde en svensk tv-station som aftager af formatet, men det kan blive en dyr fornøjelse, hvis det lykkes Anna Bråkenhielm, siger Strix-direktør i Danmark, Fredrik Hillerbrand:

"Det er svært at vide, hvad der nu sker, men det bliver dyrt at producere programmet, når man kun har rettighederne til et land. Men for Strix i Danmark betyder det ingenting, at hun nu har rettighederne til det svenske marked."

Fredrik Hillerbrand tilføjer, at Anna Bråkenhielm er "fantastisk" og i princippet kan finde på hvad som helst, så måske har svenskerne ikke set det sidste til Robinson, Ø-råd og knurrende maver.

Rating og share for Robinson Ekspeditionen på TV3 siden 1998 I målgruppen 15-50 år:

År Rating Share
1998 26,8 55
1999 29,7 61
2000 34,2 68
2001 24,2 50
2002 33,4 66
2003 26,6 57
2004 15,7 37
2005 12,0 30
2006 6,7 19
2007 13,5 35

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også