Borgerne skal hjælpe hinanden når analogt tv slukkes

Det er en gruppe mindre bureauer og kommunikatører, der påtager sig den skræmmende opgave at få alle seere helskindet gennem et skifte fra analogt til digitalt tv.
Per Fanefjord Laursen
Det er en gruppe mindre bureauer og kommunikatører, der påtager sig den skræmmende opgave at få alle seere helskindet gennem et skifte fra analogt til digitalt tv.

I konkurrence med fem andre konsortier vandt Advice A/S og Metaphor Reklamebureau as, der er en konstellation af reklamefolk fra Jylland og PR- og kommunikationsrådgivere fra København, budgettet om Danmarks hidtil største budget til en offentlig kampagne.

Radio- og tv-nævnet siger om vinderens oplæg, at det er en veltilrettelagt kampagne, hvor der er taget højde for, at annoncer og tv-reklame ikke gør det alene. Der skal suppleres med en omfattende netværksindsats.

"Vi ved, at skal vi have de "sidste" med i at skifte fra analog modtagelse af tv-signaler til digital modtagelse, skal netværket omkring dem aktiveres", siger direktør Torben Dan Pedersen fra Advice.

"Derfor vil vi - billedlig talt - banke på døren til samtlige boliger med en almindelig antenne på taget for at spørge, om de har gjort klar til modtage digitalt tv efter den 31. oktober 2009. Vi skal alle kunne se tv - som er vores kampagnes slogan"

Det samlede budget er på ca. 43,5 mio. kroner og de første aktiviteter løber af stablen i løbet af efteråret.

Metaphors direktør Knud Erik Knudsen siger, at man glæder sig til at komme i gang, især efter bureauet nu har arbejdet med oplægget i to omgange og derfor må siges at have det rigtig godt inde under huden efterhånden, som han formulerer det.

"Den sværeste udfordring ved analogt stop er at nå ud med information til alle, der bliver berørt. Og at hjælpe dem til at undgå sort skærm. Det kræver information, en stærk netværksindsats, og det kræver handling. Mange danskere vil selv kunne overskue, om de er berørt af det analoge stop, og hvordan de i givet fald skal handle. Men der er også mange, fx ældre medborgere, der risikerer sort skærm, hvis de ikke har et stærkt personligt netværk, der kan hjælpe," siger han

Han peger på en anden stor udfordring, nemlig at organisere og styre indsatsen frem mod målet. Der er mange bolde der skal holdes i luften i en meget koncentreret periode. Det kræver en organisation, der ved præcist hvad den har med at gøre. Til denne opgave har bureauerne designet en selvstændig organisation, der skal køre kampagnen igennem.

Den organisation består - ud over Advice A/S og Metaphor Reklamebureau as - af Advice Digital (web), Maxus Communications (medieplanlægning og -indkøb), Norstat (analyser) og call-centret teleperformance Danmark A/S.

"Det er en særdeles spændende opgave at løse på mediesiden, der kalder på utraditionelle løsninger for at nå ud til kernemålgruppen," siger direktør Niels Viby, Maxus, der er glad for den fjer i hatten, som opgaven repræsenterer for hans bureau.

MediaWatch-kilder gav tidligere på foråret udtryk for, at man frygtede, at BDM - Brancheforum for Digitale Medier - ville vinde opgaven. Kilder frygtede BDMs kommercielle interesser i at informere husstandene om at købe mere end blot en sort boks til 300 kr.. Medlemmerne af BDM tæller bl.a. Dansk Supermarked, 2tal, Pioneer, Sony - altså, producenter og forhandlere, der har en interesse i at sælge varer i forbindelse med digitaliseringen.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også