TV 2 News og TV 2 Sport pynter på skidt TV 2 forår

Status 08: TV 2s sikre programhåndelag svigtede for en gang skyld, mens comeback kid SBS TV demonstrerer tv-håndværk.
Per Fanefjord Laursen
Status 08: TV 2s sikre programhåndelag svigtede for en gang skyld, mens comeback kid SBS TV demonstrerer tv-håndværk.

Det er bemærkelsesværdigt, at DR, trods økonomiske nedskæringer, stort set holder niveauet og ikke har haft de store udsving gennem de sidste seks måneder, noterer Mediaedge:cia, der med MediaWatch gør status på første halvår.

Hele DR TV er dog samlet set knap to sharepoint under 2007 (12+). DR1 har i foråret leveret de sikre søndagshits, hvor især dramaerne Forbrydelsen og Sommer holdt et godt niveau, og med X-Factor har DR1 sat sig dominerende på tv-agendaen i store dele af foråret.

Det står klart for alle, at TV 2 har været udfordret i dette halvår, hvilket har fået konsekvenser for TV 2s reklameomsætning fra hovedkanalen.

Der har været peget på, at konkurrenterne gjorde det bedre, eller havde mere held med deres initiativer. TV 2s problem var nu nok så meget en konsekvens af programsatsninger, der ikke helt fængede.

På Mediaedge:cia noterer man, at den tidligere stærke serieonsdag ikke helt lykkedes i år, hvor programledelsen i en periode faldt for amerikanske mandeserier. Det gjorde seerne ikke, og generelt har TV 2 i foråret ikke haft de samme seriehits som tidligere

'Deal no Deal' succesen udeblev, og Varm på Is faldt på halen overfor DR1s X-factor.

Dramaserien Anna Pihl har til gengæld holdt et høje seerniveau, men efter endt sæson manglende TV 2 tilsvarende programmer, der kunne kompensere, trods solide titler som Hvem vil være millionær, Liebhaverne, Station 2 og Operation x.

TV 2s mindre shareniveau frem til uge 23 har ikke rigtig gavnet de andre kommercielle kanaler. Derimod ser det mere ud til, at TV 2 til tider gjorde den kommercielle lagkage mindre.

I de seneste uger har EM givet TV 2 en saltvandsindsprøjtning til sharen.

Desuden kan TV 2-koncernen glæde sig over, at TV 2 News har været en succes i år og har ligget oppe nær en share på to. TV 2 Sport har det ikke overraskende meget bedre i år end i lanceringsåret 2007.

Mediaedge:cia registrerer et relativt stabilt billede i TV3-gruppen.

SBS TV er champagnen givetvis fremme ovenpå foråret 2008, der generelt har været en gedigen succes efter et sløvt 2007. Væksten var ventet fra Kanal 4, der nyder stigende penetration - og i øvrigt har hittet med især Unge Mødre og Singleliv - mens Kanal 5 overraskende har opbygget en fremgang uden egentlige fyrtårne i fladen.
SNS Net bidrager også.

Også kanaler som Discovery, Animal Planet og MTV præsterer nydelige vækstrater fra deres niveauer i 2007.

Share i procent i målgruppen 12+


Kilde: Gallup, Mediaedge:cia.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også