Kino.dk inviterer til bredt samarbejde

Kino.dk bliver ikke et site alene for Nordisk Film og co. De øvrige biografer kan deltage og eventuelt endda for nogles vedkommende blive en del af ejerkredsen.
Tine Brødegaard Hansen

Kino.dk bliver ikke et site alene for Nordisk Film og co. De øvrige biografer kan deltage og eventuelt endda for nogles vedkommende blive en del af ejerkredsen.

Det forklarer adm. direktør for det Nordisk Film-ejede nye filmsite Kino.dk, Christian Lund. Han forhandler i øjeblikket med landets øvrige biografer om en fælles billetbooking via Kino.dk, der også er et mediewebsite for filminteresserede.

Hvordan ser aftalerne med de andre biografer ud?

"Det kan jeg ikke gå i detaljer med, fordi de ikke er færdigforhandlede, men vi arbejder intenst med at få flere biografer med, hensigten er ikke, at Kino.dk bliver et salgssted for Nordisk Film, men at vi tager læseren og forbrugernes synspunkt og formidler så mange billetter som muligt."

Betaler de andre biografer jer penge for at være med, eller betaler I dem penge?

"Vi tager en formidlingsprovision for de billetter der sælges igennem Kino.dk, hvor hele bookingen af sæder foregår, mens selve billettransaktionen foregår i den enkelte biografs billetsystem. Kino.dk er ikke et fælles billetsystem for alle biograferne. Kino.dk er et mediewebsite, hvor man kan læse om film, se trailere, debattere film - og så kan man nemt reservere og købe billetter. Sammenligningen er, at hvis biograferne er et flyselskab, bliver Kino.dk et rejsebureau, hvor vi samler de forskellige biografer, men de har stadig selv hånd i hanke med deres eget billetsalg og Kino.dk fungerer heller ikke som et callcenter."

Hvordan vil I undgå at Kino.dk primært bliver associeret med Nordisk Film hos brugerne?

"Kino.dk er et selvstændigt aktieselskab, og der er en uafhængig redaktion. Vi ønsker at dække film fra alle producenter, alle distributører og i alle biografer. Ingen får forrang. Det vil vi gerne have lov at vise i handling over de næste par måneder."

Vil det løse den interessekonflikt der kan ligge i, at Nordisk Film får størst fordel af Kino.dk, som de andre biografer er med til at drive trafik til?

"Jeg ser ikke nogen interessekonflikt, eller at Nordisk Film får størst fordel af kino.dk. Nordisk Film har besluttet at lægge al onlinehåndtering af billetter i Kino.dk og åbne op for at andre biografer kan være med i det, også i ejerkredsen. Det er et modigt træk, der gerne skulle skabe troværdighed, og det får vi meget positive respons på fra markedet. Desuden vil det også koste Nordisk Films egne biografer en provision at sælge billetter via Kino.dk, som er et selvstændigt aktieselskab, der operer med armslængdeprincip i forhold til Nordisk Film. Skal vi lave det bedste oplevelse for læsere og filmseere, så skal bestillingen samles et sted, hvor alle biografer inviteres med."

Christian Lund kan ikke komme nærmere ind på størrelsesordenen af formidlingsprovisionen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også