Egenproduktioner topper TV3's forårssæson

Status: Et nydeligt forår for TV3-kanalerne, men selv et svagt TV 2 trynede TV3 lørdag aften.
Tine Brødegaard Hansen

Status: Et nydeligt forår for TV3-kanalerne, men selv et svagt TV 2 trynede TV3 lørdag aften.

Det er hovedkonklusionerne, når TV3's programchef, Morten Mogensen, ser tilbage på sin første forårssæson.

Sæsonerne for kommercielt tv går typisk fra februar til maj og fra september til november, hvor der er flest øjepar at sælge til annoncørerne. Det er i de tidsrum, at kanalernes højest profilerede tiltag i form af egenproduktioner, indkøbte programmer og film brændes af. Her afslører Morten Mogensen et af tiltagene hen over sommeren samt tanker om nye genrer.

Kodeordet for TV3 er underholdning. TV3's svar på et program om mad, er 'Med kniven for struben', hvor kokken Bo Bech Hansen yder førstehjælp til forsømte restaurationer.

"'Med kniven for struben' gjorde det rigtig godt som factual entertainment. Vi er en underholdningskanal, så et madprogram hos os, er ikke Claus Meyer der tilbereder unghaner på Bornholm, det gør DR meget bedre end os," siger Morten Mogensen.

Et andet programmæssigt flagskib i forårssæsonen er den efterhånden gamle kending 'Paradise Hotel' der med sin fjerde sæson har haft den bedste hidtil.

I gennemsnit har 195.000 seere fulgt med i programmet hver mandag til torsdag klokken 22, det er en fremgang på 20 pct. og 13 pct. bedre rating (seertal i den ønskede målgruppe) i forhold til første sæson for fire år siden.

Der er ikke umiddelbart planer om at ændre grundlæggende i konceptet, hvis succes i år af mange forklares med, at det har været en af de mest kåde sæsoner.

"Mange har gjort sig kloge på, at sex har ligget til grund for succesen i denne sæson, men det skyldes flere faktorer. Producenterne bliver bedre, production value er hævet, hele castet har været godt og så har vi stjålet nogle greb fra fiktionsverdenen."

Reality ude af bølgedal
Set fra programchefens bord har reality-tv været i en bølgedal, men er nu tilbage på toppen. Årsagen til reality-seerfaldet fra år 2000 var, at deltagerne fra at have givet alt, begyndte at holde for meget igen og gennemskue producenternes trick med hensyn til at skabe konflikt og drama. Sæsonens udgave af 'Paradise Hotel' er en tilbagevenden til at deltagerne står ved sig selv og hvem de er på skærmen, mener han.

Til sommer bliver seerne TV3-præsenteret for reality-konceptet Super size vs. super skinny, hvor en stærkt overvægtig person, bytter madvaner og livsstil med en undervægtig person.

Morten Mogensen erkender, at TV3 er en tilvalgskanal til DR og TV 2. Det viste sig med al tydelighed, da egenproduktionen 'Magi i luften' med Robert Hansen som vært ikke kunne stå distancen i primetime lørdag aften, da TV 2 lancerede deres underholdnings-format 'Så det synger'.

"Vi er stadig følsomme over for en større kanal, men 'Magi i luften' var velproduceret og Robert Hansen var et godt bud på en vært på vores kanal. Efter program 8 flyttede vi det frem til kl. 21, så vi ikke lå head to head med TV 2. Selvom de to formater er meget forskellige, blev de i seernes bevidsthed opfattet ens, derfor valgte vi at give seerne mulighed for at se begge dele," lyder det generøst fra programchefen.

Svært år for amerikanske serier
Onsdagen i forårssæsonen har på både TV3 og TV 2 været dedikeret de kvindelige seere, som følge af TV3+ visninger af Champions League-kampe.

Her formåede arvtageren til 'Sex and the City', kaldet 'Cashmere Mafia', ikke at trække de kvindelige seere til TV 2's 'Desperate Housewives' over på TV3, hvorefter 'Cashmere Mafia' blev rykket til et senere tidspunkt. Til gengæld har TV3's indkøb af originalen 'Sex and the City' vist sig gangbar i flere sæsoner.

En anden udenlandsk serie, New Amsterdam, med Nicolai Coster-Waldau i hovedrollen er kommet godt fra start på i Danmark, med 100.000 seere, mens den i USA er stoppet efter otte afsnit, hvilket Morten Mogensen ærgrer sig over.

"Det har været et svært år i forhold til amerikanske serier pga. manuskriptforfatterstrejken, der har givet større omskiftelighed og mange serier har ikke fået ordentligt fat. Nu er der fuld fart på studierne igen og vi har gode serier i pipelinen."

Reportage-serier er til diskussion
Amerikanske serier er og vil være vigtige for TV3, men det er danske egenproduktioner, især drama, som har trukket seerne til TV3.

"I dag er der i højere grad programloyalitet end kanalloyalitet, med 'Nynne' og '2900 Happiness' kan vi se, at seerne vælger os til på grund af et godt produkt."

Det er heller ikke over gået hen over programchefens hoved, at SBS har succes med sine danske reportageserier på Kanal 4 såsom 'De unge mødre' og 'Singleliv'.

"Reportage-serier er noget vi diskuterer løbende, men lige som tilfældet er, hvis vi skulle vise dokumentar-programmer, skulle det være i en form der genopfandt genren og passede til vores underholdningsprofil," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også