TV Trend: News har bidt sig fast på valgniveau

Analyse: Hovedkanaler taber styrke i den forgangne uge, viser status på seerandele, sammenlignet med samme uge i 2007.
Per Fanefjord Laursen

DR1, TV 2 og TV3 taber sharepoint, målt blandt alle seere over tre år. DR1 må af med mest, hele 1,8 point, og placerer sig på 25,6. Hovedkanalen TV3 taber 0,2 point i sidste uge.

Trods TV 2's EM-dækning, og høje seertal til kampene, afleverer TV 2 0,6 point. Til gengæld vinder fodboldkanalen Zulu 1,1 sharepoint til 3,8 procent.

"EM løfter TV 2, men turneringen kan ikke kompensere for det generelt noget lavere niveau, som TV 2 hovedkanalen har lagt sig på," siger TV-Reseacher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

TV 2 News stormer frem med 1,5 point og lægger sig på 2,2 procent. Dermed fastholder News tendensen fra det meste af foråret, hvor man har lagt sig oppe på det niveau, kanalen havde under folketingsvalget i efteråret.

Den eksplosive vækst er ikke umiddelbart logisk for Mediaedge:cia.

"Den bedste forklaring på, at News holder sig fast oppe på valgniveauet er, at flere har fundet kanalen i det forgangne år, og bruger den meget. Der er også flere profilerede programmer."

News blev lanceret i november 2006 med en relativ lav penetration på godt 40 procent, men i dag er den adfærdsmæssige penetration (modtagere af kanalen, der også benytter den, red.) - modsat den tekniske penetration - kun på 43 procent. Det er altså ikke der at gevinsten hentes.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også