Økonomi-ekspert: Derfor er TV 2 i krise

TV 2 valgte det forkerte tidspunkt at ekspandere. Den globale økonomiske udvikling giver ganske enkelt ikke plads til udsving.
Thomas Bech Hansen
TV 2 valgte det forkerte tidspunkt at ekspandere. Den globale økonomiske udvikling giver ganske enkelt ikke plads til udsving.

TV 2 har behov for statslån, fordi virksomheden har en likviditetskrise. Men hvad betyder det egentlig, og hvilken rolle har den global økonomiske udvikling spillet for TV 2's skæbne?

"Likviditetskrise betyder, at pengeudlån fra bankerne er blevet dyrere og sværere at opnå", siger professor Peter Løchte Jørgensen fra erhvervsøkonomisk institut ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

Det er symptomatisk for den globale økonomiske udvikling, der udspringer i den såkaldte subprime-krise, der startede i USA i 2007.

"Udviklingen på det amerikanske lånemarked har ført til en global usikkerhed. Ingen ved rigtig, hvem der skal hæfte, når lånene ikke længere kan betales. Bankerne er nervøse for at låne penge ud, og i USA har krisen betydet fallitter blandt flere banker og realkreditinstitutter", siger professor Peter Løchte Jørgensen fra erhvervsøkonomisk institut ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

Han mener, at årsagen til TV 2's likviditetskrise kan spores tilbage til Per Mikael Jensens tid som direktør:

"TV 2's problem har formentlig været at gamle lån skulle fornys samtidig med at nye har skullet optages. Det hele kan nok spores tilbage til aktiviteter, der blev sat i gang før sommeren 2007, hvor Per Mikael Jensen var direktør. Det var før subprime-krisen, hvor det var lettere og billigere at låne penge".

Ud fra generelle markedsmekanismer i forbindelse med videresalg af virksomheder i likviditetskrise, vurderer Peter Løchte Jørgensen, at TV 2 nu kan blive en billigere men ikke nødvendigvis mindre attraktiv vare for eventuelle købere.

"Overordnet vil mere information om TV 2's dårlige økonomi føre til en lavere pris. Det er en virksomhed i krise og sådan en kan man ikke få det samme for som en sund virksomhed, det giver sig selv. Dermed er det ikke nødvendigvis sværere at sælge. Der kan sagtens være købere, som tænker, at det nu er tiden til at slå til, mens varen brænder i Brian Mikkelsens hænder".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også