De holder vejret på Vermundsgade 40A

Hvis Skandinavisk Film Kompagni helt mister Go'Morgen Danmark koncessionen, må man skille sig af med en stor del af de ca. 50 fastansatte. TV 2s udbud sætter tanker i gang om fremtidens levebrød for indholdsproducenter.
Per Fanefjord Laursen
Hvis Skandinavisk Film Kompagni helt mister Go'Morgen Danmark koncessionen, må man skille sig af med en stor del af de ca. 50 fastansatte. TV 2s udbud sætter tanker i gang om fremtidens levebrød for indholdsproducenter.

Selvsikkerheden fejler intet på Skandinavisk Film Kompagni. Med rette, for selskabet er en integreret del af TV 2s kæmpe succes gennem årene. Men der er ingen grund til at skjule, at den konstruktion, som Skandinavisk Film Kompagni har opereret med i årevis - med succes og overskud næsten alle år - nu gør dem sårbare.

Udfordringen er, at TV 2 ønsker at afprøve, om Go'Morgen Danmark kan produceres bedre og billigere.

Det er ikke utænkeligt, at de tre andre ansøgere kan tilbyde en billigere pris for at vinde en eller begge koncessioner, for ejerne af Nordisk Film, Blu og Metronome har et bagland med dybere lommer end hos SFK, der er alene, selv om JP/Politikens hus er medejer.

SFK har ca. 50 fastansatte, der producerer indhold til TV 2, TV 2 Charlie, DR, TV 2/Lorry, og andre kunder indenfor virksomhedspræsentationer. Andre produktionsselskaber hyrer folk ind, når de får opgaverne. Og kan drosle helt ned, når opgaver falder fra.

"Mister vi opgaven, vil det give ledelsen et kraftigt overarbejde i år, som så forhåbentligt resulterer i, at der kommer andre opgaver til vores journalistiske produktionsvirksomhed," siger direktør Erik Stephensen.

En stor del af SKF staben er bundet op i at levere indhold hver morgen på TV 2.

"Uden den store morgen-tv produktion, bliver SFK en anden virksomhed, der muligvis kan tjene flere penge uden en stor fast stab. Jeg kan ikke sige, hvor mange medarbejdere, der bliver til overs, for det afhænger af mange faktorer, herunder nye opgaver."

Erik Stephensen vil ikke oplyse SFKs årlige omsætning..

Har SFK haft møder med TV3 om at pitche på deres udbud af morgen-tv, som alternativ hvis det glipper med TV 2 udbuddet?

"Jeg, personligt, har ikke haft møder med TV3. SFKs tilgang til morgen tv ligger nok et stykke fra TV3s."

Er der en erkendelse af, at SFK frem over skal sælge sine ydelser til flere forskellige  kunder, herunder de nye medier, en digitaliseret medieverden bringer med sig?

"Vi er fuldt ud klar over, at omsætningen i fremtiden også skal hentes ved at føde online tv udbydere med indhold, og udforske om digitalt tv sendenettet med nye kanaler bringer nye muligheder med sig."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også