DR vil tjene penge og yde public service

DR International Sales har medvind og vil også levere overskud, der kan investeres i flere programmer.
Per Fanefjord Laursen
DR International Sales har medvind og vil også levere overskud, der kan investeres i flere programmer.

Sales er en selvstændig enhed på otte medarbejdere, der opererer med egen økonomi, som ikke er del af licensbudgettet.

Afdelingen sælger stort set alt, som det skønnes vil have interesse for tv-seere over hele verden. Ikke kun den vestlige verden.

Det enorme varelager af programmer har potentiale for indtægter, og det er også afdelingens primære formål.

DR Sales kan ikke oplyse, hvad årets budget, som fastsættes af afdelingsleder Helene Aurø, er. I 2007 nåede man budgettet, oplyses det.

"Vi afregner først indtægter til rettighedshaverne. Vort budget er først i balance, når vi har afleveret en stor del af omsætningen til producenterne. Men vort mål er også at levere decideret overskud, som så igen kan investeres i flere programmer til salg," siger salgs- og programkonsulent Charlotte Gry Madsen.

"Del-målet for DR Salg er en forlængelse af public service opgaven, nemlig at udbrede danske programmer og værdier til andre lande," siger hun.

Det er fortrinsvis dansk dokumentar, som sælger godt. Halvdelen er typisk produceret af DR selv, mens resten er købt af DR på det danske produktionsmarked. Børneprogrammer vækker interesse, og dansk drama er også blevet interessant i andre lande, dog mest Norden.

Trods aktuel medvind med at afsætte programmer til udlandet, er der ikke et enormt økonomisk potentiale, når DR programmer skal ud og konkurrere. Men der er dog tilfælde, hvor det drejer sig om ret betragtelige beløb.

"Der er faste markedspriser i forskellige genrer, men det er altid en forhandling, og vi går efter at få den højst mulige pris for vores programmer. Men det følger selvfølgelig visse tendenser og normer. Og så er udbuddet af godt tv jo først og fremsat enormt på det internationale tv-marked," siger hun

DR programmer sælges fra alt mellem 5.000 og 200.000 kr. per time.

DR Salg prissætter sine programmer afhængig af markedet. I Europa er der en timepris beregnet på, hvor stort landet er. I ikke-vestlige markeder vil det give priser, der er urealistiske at få ind. Derfor justeres priserne ned til f.eks. Kina.

Der således salg til lande, der betaler så lidt, at det primært er interessant, fordi det giver flere seere og får nogen vigtige budskaber ud.

DR International Sales har netop solgt Per Wennicks portrætinterview med Marie Cavallier til belgisk tv. Tidligere har belgierne også set Marcus Mandals program om kongeskibet Dannebrog, og også serien 'En kongelig familie'.

Endvidere har DR Sales netop udvidet staben med en såkaldt co-produktionsmanager. Han skal varetage salg af co-produktioner til udlandet og føre danske og internationale tv-stationer samt produktionsselskaber sammen.

DR Salg deltog i MIPTV-messen i Cannes, hvor tv-købmænd fra hele kloden mødtes. På messen har DR solgt programmer til tv-stationer i Europa, Canada, USA, Mellemøsten, Australien og Asien, oplyser man.

Græsk tv, der for nylig købte en stor pakke med programmer fra DR, har købt yderligere syv timers fjernsyn - blandt andet Torben Skjødt Jensens program 'Den Talende Muse' om den danske stumfilmstjerne Asta Nielsen. Derudover er kanalen i forhandling med DR om flere programmer.

Både islandsk og belgisk tv viste interesse for nøjagtig de samme programmer - nemlig 'A Beautiful Tragedy' om en ung russisk ballerina og '21 Søndag's udsendelse om, hvordan handel med indiske adoptivbørn er sat i system.

Israelsk tv købte 'A Beautiful Tragedy' og to andre programmer, mens Canada købte et program om Dalai Lama og Poul-Erik Heilbuths programmer 'Fanget i fortiden'.

Endelig købte Robert Redfords tv-kanal Sundance i USA også dokumentaren 'The Biggest Chinese Restaurant in the World', der handler om verdens største restaurant, som ligger i Kina. Programmerne bliver sendt på DR TV til sommer forud for OL.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også