Medieskandale afdækkes på ny

Ny dokumentar vender igen begivenhederne i medieskandalen om 'Dagen' og den gådefulde Peter Linck.
Per Fanefjord Laursen

Ny dokumentar vender igen begivenhederne i medieskandalen om 'Dagen' og den gådefulde Peter Linck.

Den 27. maj har TV 2 premiere på dokumentaren 'Forførerens Fald" - en 40 minutters dokumentar, der dykker ned i forløbet omkring etableringen af dagbladet Dagen, og de kun 42 dage avisen udkom. Sekundært går man meget tæt på hovedpersonen Peter Linck, hans person, historie og familie.

"Programmet bekræfter, at Peter Linck er en charmerende forfører - hvilket kaster nyt lys over, hvorfor 80 af de bedste journalister lod sig forføre med i projekt. Men vi erfarer også, at han ikke tabte 20 mio. af egne penge for sjov. Han troede på projektet," siger medinstruktør Frank Piasecki Poulsen.

Seerne får også indblik i konsekvenserne for en mand, der fik hele parnasset på nakken, anført af pressen.

"Hvis du formaster dig til at snyde nogle journalister, så bliver der ingen fair trial i pressen," siger instruktøren, der har ført lange samtaler med Linck for kørende kamera.

Programmet bygger på lange interviews med Peter Linck, men også med hans hustru, der ikke var i medierne tilbage i 2002. Programmet anvender dramatiseringer af nøglebegivenheder på avisen. De er optaget i dekorationer, der næsten helt ligner de rigtige redaktionslokaler. De rigtige bygninger brændte, men man har optaget i tilsvarende kanonbådeskure ved siden af.

"Peter Linck spiller ikke sig selv i dramatiseringerne. Det gør en skuespiller uden replikker, vi ser fra ryggen."

Programmet viser en forandret Peter Linck, der efter mange tæsk har kastet sig ud i ejendomshandel.

Dokumentaren er produceret af Koncern Film med hjælp fra TV 2 og Det Dansk filminstitut under projektet "Follow the money", der oprindelig var arbejdstitlen på et udbud, der skulle fremme at flere erhvervshistorier blev fortalt i dokumentarform.

Den er instrukturet af Frank Piasecki Poulsen og Lauritz Munch-Petersen; optaget i IMX og med filmkamera optikker, der tilfører programmet høj production value med et filmisk udtryk.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også