Danielsen: Trængsel ved håndvasken

Selvom Hanne Danielsen er en af dem der betaler prisen for et af Per Mikael Jensens nu skrottede prestigeprojekter, er hun ikke bitter.
Tine Brødegaard Hansen

Selvom Hanne Danielsen er en af dem der betaler prisen for et af Per Mikael Jensens nu skrottede prestigeprojekter, er hun ikke bitter.

Hanne Danielsen stod i spidsen for et af Per Mikael Jensens opfindelser, New Bizz Areas. Afdelingen der skulle få tv-programmerne til at leve uden for skærmen ved at skabe indhold til flere platforme, events og bookingvirksomhed af studieværter.

Som følge af TV 2's spareplan er afdelingen nedlagt, visse enheder lukket ned og andre flyttet til TV 2 Salg. Hanne Danielsen er hverken skuffet eller vred, men har heller ikke noget ønske om at stille sig i kø ved håndvasken med den øvrige ledelse.

Hvad er dine planer nu?

"Jeg ved det ikke endnu, jeg vil foreløbig holde en lang sommerferie, for jeg har fået en fyreseddel fra TV 2, og der er ikke tale om at finde en anden funktion i organisationen. Men jeg gætter på at jeg kan finde en taburet et andet sted..."

Mange virker skuffede og vrede over den tidligere ledelse, hvordan stiller du dig?

"For det første må vi huske på, at halvdelen af den direktion vi har i dag også var der under den tidligere ledelse. Personligt er jeg hverken vred eller skuffet, men kan konstatere at der er stor trængsel ved håndvasken."

Er det efter din mening for nemt at lukke afdelingerne?

"Det er klart, at når der sker ting der gør ondt, har man brug for syndebukke. Jeg synes Merete Eldrup tydeligt udtrykker strategiskiftet som følge af konjunkturerne på reklamemarkedet. Men det må kræve godt humør at være den gamle ledelse og tage imod al den kritik, for det er jo et spørgsmål om konjunkturer der er vendt. I mine øjne er det et spørgsmål om virksomhedens strategi og vision mere end noget andet."

"Sagt på en anden måde, skal man både skære og udvide i forhold til den vision man har, når man beslutter et strategiskifte, så det er klar snak fra den nuværende ledelses side. Jeg har ikke et bud på om det er bedst at holde fast i udvidelserne eller lukke ned, når konjunkturerne vender. Den diskussion foregår i alle verdens mediehuse, for hvad er core business? Er det indhold? Eller er det distributionsformen altså hovedkanalen? Og kan det være begge dele? Det har jeg heller ikke svaret på."

Hælder du til at ledelsen skulle have ventet med at lukke afdelingerne til de kunne bevise deres værd?

"Man må skille tingene ad. Det der handler om økonomi er forholdsvis enkelt at forholde sig til, når man altså kender tallene, og det gør jeg. Resten handler om religion, hvad tror vi er det rigtige for TV 2 lige nu? Her må jeg muligvis erkende at jeg har en anden trosretning end den der er gældende lige nu," siger Hanne Danielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også