YouSee vil lukke alle flanker for Boxer

Siden 2001 har YouSee tjent penge på at levere tv og andre ydelser, men for at præstere mere økonomisk vækst, så kræver det en nøje overvejet ageren i et marked under forandring.
Per Fanefjord Laursen
Siden 2001 har YouSee tjent penge på at levere tv og andre ydelser, men for at præstere mere økonomisk vækst, så kræver det en nøje overvejet ageren i et marked under forandring.

"Vi har tjent penge efter 2001. Den væsentligste årsag til, at vi ikke kunne før, udover selvforskyldte administrative forhindringer, var, at vi var ufokuserede med væsentlige aktiviteter inden for radio- og tv-produktion, og at brugerafstemningerne satte vores prissætning og forhandlingsmuligheder ud af kraft," siger Vicedirektør Ulf Lund og glæder sig over, at 1,1 mio. kunder, der for fleres vedkommende også køber bredbånd, nu skaber en god forretning.

2007 regnskabet er ikke kommet, men omsætningen i 2006 var 2,46 mia. Nettoresultat var 305 mio. i 2006.

Den gode forretning kommer imidlertid snart ud i modvind og medvind - på en gang.
Selv om Yousee har udbudt digitalt tv i næsten ti år, er det først nu, at flere faktorer presser produktet frem i kundernes bevidsthed - ikke mindst fladskærme, der sælges som varmt brød, og øger behovet for digital billedkvalitet, og dernæst Boxers entre på markedet.

En del af YouSees liv er, som det altid har været. Man forhandler med tv-selskaber der leverer flere og flere kanaler - og man forhandler med antenneforeninger om at levere kanalpakker, ligesom man søger at optimere salget af abonnementer til enkelthusstande og opgange.

I de senere år har man hæftet et par nye produkter på, primært bredbånd, og dertil kommer den snart 10 år gamle mulighed for at koble en digital boks på for at få endnu flere kanaler, frem for de 30-40 kanaler, der er i den store analoge pakke.

Vicedirektør Ulf Lund, der netop er vendt tilbage til YouSee, fortolker YouSees situation således:

"Vi kommer naturligvis ud i en ny konkurrence, når Boxer lancerer sine tv-pakker om godt ét år. Men vi har haft lang tid til at forberede os - både på produkter og priser. Og vi har efter min overbevisning - med det vi ved - et bedre produkt. Den gode nyhed for hele markedet er, at Boxer sætter fokus på digitalt tv. Skal vi være ærlige, er det et produkt, vi ikke har haft særlig meget held med at få afsat indtil for nylig. Nu er der opbrud på markedet, for snart sagt alle husstande skal overveje deres tv-modtagelse i efteråret 2009. Det er godt nyt, og der vil vi kende vores besøgstid."

Han tror, at Boxer kommer godt fra start, fordi man har svenske erfaringer at trække på. Men Boxer vil forblive en lille aktør med 29 kanaler - mod 140 fra YouSee; Boxer vil have mindre interaktivitet og ikke HDTV, lyder det fra Ulf Lund.

Forretningen Yousee kommer dog under pres, erkender han.

"Der kommer jo en øget priskonkurrence. Hvis der f.eks. kommer et Boxer-tilbud på 99, kr. pr. måned for et rimeligt kanaludbud, så må vi kunne tilbyde et produkt der kan konkurrere."

Han forudser, at mange vil være tilfredse med deres analoge pakke, som de har været i flere år.

"Andre kan være fristet af Boxer. Dem skal vi i stedet flytte over til et digitalt tilbud fra os, hvor de blot skal have en Yousee boks, frem for en Boxer boks, men får langt flere valgmuligheder og ekstra tjenester," siger han. Nærmere kan han ikke komme det, for ingen kender Boxers endelige produkt og slet ikke priser.

Et mere offensivt træk ville være at initiere nye kanaler, som også Boxer planlægger, måske endda eksklusivt for at skabe interesse for platformen.

"Nej, jeg tror ikke på at eksklusive tv-kanaler tiltrækker flere digitale abonnenter. Det er billedkvaliteten - særligt HDTV - og valgmulighederne blandt et stort antal kanaler, der vinder kunder i dag."

Ulf Lund oplyser samtidig, at de brede populære tv-kanaler, som TV3, Kanal5, fortsat vil være at finde i YouSee analoge pakke. De bliver ikke sat ind i kampen af om flytte kunder til en digital pakke.

Alle tv-husstande er i spil i månederne omkring den 1. november 2009. Og en af de helt store udfordringer for alle aktører bliver en stor informations- og markedsføringsindsats, som alle platforme vil kaste sig ud i.

YouSees opgave er ikke mindst at fortælle, at de seere, der ønsker at fortsætte med at se analogt kabel-tv, ikke behøver at gøre noget som helst.

YouSees kundesammensætning er opdelt med 1,1 mio. kunder, der har en analog tv-pakke, heraf har ca. 100.000 også en digital boks, og andre 300.000 har bredbånd. Et ikke-oplyst antal er også telefonkunder via kabel.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også