DR: Film brander ikke tv-kanaler

DRs film mister ikke seere, men film brander ikke længere tv-kanalerne, mener Steen Salomonsen, filmindkøber for DR.
Tine Brødegaard Hansen

DRs film mister ikke seere, men film brander ikke længere tv-kanalerne, mener Steen Salomonsen, filmindkøber for DR.

"Vores fredagsfilm ligger i gennemsnit på over 35 i share. Jeg har indtryk af, at TV 2's film har haft det hårdere i år, men vores går fint, særligt de danske film går suverænt, de har i snit over 40 i share. Men til 'Mr. And Mrs. Smith' samt visse James Bond-film kan har vi haft over en mio. seere." siger Steen Salomonsen som svar på MediaWatch artikel om at film ikke længere trækker store seerskarer. Han lægger vægt på diversitet i filmtilbuddene og præcisionsindkøb for at bevare seernes interesse.

En ekstern undersøgelse for TV 2 viser, at selvom seerne var tilfredse med filmenes kvalitet, er seerandelen i visse tilfælde halveret i det tidligere stærke søndagsfilm timeslot, samtidig fremhæver TV 2, at de slår alle DRs film på seertal med undtagelse af DRs visninger af gamle danske film om lørdagen. Det billede genkender Steen Salomonsen ikke, men er med på at den danske filmskat stadig rummer en særlig tiltrækning for seerne.

"Med de gamle danske film rammer vi noget meget dansk. Det interessante er, at det ikke kun er ældre der ser dem, men også børn og deres forældre. Der er mere interesse for de film end mange af de udenlandske, som kører på en mere snæver målgruppe."

Steen Salomonsen afviser, at de ældre danske film samtidig udgør en god økonomisk fidus for DR, idet de ikke er ejet af DR, men er licenskøbte. Derudover satser DR som public service station også på mere svært tilgængelige film under temaet 'filmperler'.

Filmperlerne lå tidligere på DR1 i timeslottet omkring kl. 22, men er nu flyttet til DR2, hvor de lever op til DRs forventninger. Dog er de sjældent at finde blandt DR2's topti programmer siden lanceringen 28. januar 2008. Man skal tilbage til Gallups tv-metermåling fra uge 5, hvor François Ozons film 'Swimmingpool' opnåede førstepladsen på DR2-listen med 147.000 seere.

"Jeg synes ikke storhedstiden for film er forbi, i forhold til tidligere er de gået nogle sharepoint ned, blandt andet lægger TV 2 deres film over for vores, så der er mere konkurrence om seerne, men film får ret stabile seertal. Men man skal skelne imellem om man taler om hvad film kan gøre for seertallene, og hvad de kan gøre for tv-stationens image. Selvom amerikanske tv-serier har det sværere på tv ud fra vores succeskriterier, og det kun er få der lykkes for alvor, kan de til gengæld give en kanal eksklusivitet. Man kan markere at her er der noget nyt. Selv en tv-premiere på en film, er ikke længere ny. Filmen har været i biografen og mange har set den på forskellig vis. Film skal programlægges omhyggeligt, men de kan ikke på samme måde som tidligere bruges til styrke en tv-kanal."

Præcisionskøb er midlet til at bevare den diversitet i filmudbuddet, DR ønsker og er forpligtet til.

"Vi bestræber os på at lave det vi kalder præcisionsindkøb, vi forlader os ikke på store rammeaftaler, vi laver handler hvor vi rammer præcist i forhold til vores programplaner. Vi har en halv rammeaftale med Sony, så vi ikke køber hele outputtet fra dem, så har vi haft en rammeafale med Regency som har færre, men gode film. Som public service station er vi mere selektive, det er svært med de store volumener i mange rammeaftaler, for det er vigtigt, at filmene giver mening i forhold til vores programplanlægning."

DRs filmslots ligger fast. På DR1 sendes fredag efter kl. 21 typisk amerikanske mainstream film, lørdag sendes gamle, danske familiefilm, søndag sendes filmklassiker. På DR2 sendes mandag en film i rækken af filmperler, der er ikke amerikanske film samt om onsdagen en bredere men dybere film. Målet er en alsidighed, der både kan konkurrere med de kommercielle kanalers tilbud samt sværere tilgængelige film, der forbindes med public service. Særligt lørdag virker strategien med seertal ofte på den rigtige side af den halve million seere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også