TV 2-fyringer rammer også salgsafdelingerne

TV 2 synes midt i en revision af ansatte og funktioner, når man mod kutyme vil fyre sælgere.
Per Fanefjord Laursen
TV 2 synes midt i en revision af ansatte og funktioner, når man mod kutyme vil fyre sælgere.

TV 2 meddelte for nogle dage siden, at i alt 82 stillinger nedlægges i forsøg på at trimme koncernens omkostninger: 33 medarbejdere fra Nyhederne og TV 2 News vil få en fyreseddel. Det samme gælder syv ansatte på Sporten, ni ansatte i teknikafdelingen, otte salgs- og marketingsmedarbejdere, fire medarbejdere fra net- og salgsafdelingen og 21 ansatte i direktion og stab.

Dermed kommer den forestående sparerunde til at ramme bredt i TV 2 - og også i salgsafdelingen.

Direktør Christian Reib fra rekrutteringsvirksomheden Saleshunter.dk, der specialiserer sig i mediesælgere, udtrykker forundring over, at TV 2 vil fyre sælgere.

"Det er noget usædvanligt, hvis TV 2 vil trimme omkostningerne ved at afskedige sælgere indenfor tv-salg og online. Under normale omstændigheder er en kvalificeret sælger jo altid sin løn værd og bør kunne generere meromsætning til huset.. I hvert fald efter en indkøringsperiode, hvorefter sælgere må formodes at være en del af løsningen - ikke problemet."

Sker det, behøver de fritstillede sælgere næppe være bekymret.

"De sælgere, som TV 2 eventuelt sender ud på markedet, vil mediemarkedet hurtig kunne opsamle. Der er ikke tegn på vigende efterspørgsel," siger Reib.

Hos OMD finder Claes Braagaard, at som situationen er nu for TV 2, er det bedre med nedskæringer i salgsafdelingen end i program-/indholdsafdelingerne og dermed i TV 2's maskinhus.

"Normalt bør en sælger altid kunne tjene sig selv hjem, men strukturen på mediemarkedet er en lille smule anderledes, fordi hovedparten af medieindkøbet varetages af professionelle medieindkøbere - mediebureauerne - og her er det først og fremmest produktet og effekten der er afgørende for salget," siger han.

Claes Braagaard lover derfor TV 2 og andre medier, at pengene følger effekten. Men som produktet TV 2 har udviklet sig over de seneste fire måneder, bør fokus ligge i maskinhuset og ikke i salgsafdelingen, der alligevel ikke kan stille noget op, hvis nedgangen fortsætter, vurderer han, med henvisning til vigende share på hovedkanalen.

Claes Braagaard antyder det, som andre Mediawatch-kilder har peget på; nemlig at TV 2 under ekspansionen i 2006 og 2007 øgede sit medarbejderantal med hele 50 procent - især i København - men uden en kontinuerlig trimning af staben, for at holde øje med, om der var andre medarbejdere eller funktioner, der blev overflødige i kølvandet på personaleeksplosionen.

"Det kan undre, at online-salg ligeledes påvirkes, når man tænker på væksten i online-markedet, men mon ikke det er udtryk for, at udviklingen og ekspansionsdrømmene hos TV 2 i 2007 bevirkede, at man et eller andet sted på vejen tabte overblikket og fik ansat nogle personer, der reelt ikke var behov for."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også