Online video-forretning vokser

Flere umage og overraskende aktører maser sig ind på tv-markedet for at dække behovet for online-tv på medieselskabernes sites.
Per Fanefjord Laursen
Flere umage og overraskende aktører maser sig ind på tv-markedet for at dække behovet for online-tv på medieselskabernes sites.

En ganske bemærkelsesværdig medietrend tegner sig: DR, TV 2 og TV3 er ikke i front med online video - bortset fra undtagelsen DR Update - mens flere aktører trænger sig på for at få en bid af et nyt marked.

I fremtiden vil udviklingen af web-tv blive styret af helt nye aktører, ikke broadcastere, spår Cavling-vinderen Thomas Stokholm fra Bastard Film, der selv satser på produktion af online video.

For nylig omtalte MediaWatch, hvorledes Ritzau ser en god forretning i at levere videoklip til et stigende antal sites, der har behov for også at kunne levere levende billeder. Hovedparten af dagbladene er kunder, og Ritzau er nu i gang med at sælge tv-produktioner til provinsaviserne.

Virksomheden Mediaprovider er en anden slags repræsentant for nye tider i mediebranchen, der udmønter sig i, at mange medieselskaber nu ønsker at kunne tilbyde online-tv - under en eller anden form - som et supplement til artikler. Web-tv er en væsentlig faktor for sites, der ønsker at arbejde sig op af FDIMs topliste. Det er eb.dk et eksempel på.

Mediaprovider A/S, der de sidste fire år har udbudt både egne tekstwebsites og websites med video, registrerer, at fænomenet online video har fået et gennembrud i Danmark, og har lukket øjnene op for mange i branchen.

"Det nye og særligt spændende er, at vi oplever et kommercielt gennembrud i 1. kvt. 2008, hvor annoncører som Minolta, TDC og senest Sony Ericsson køber sig plads i vort tv-udbud," siger direktør Ulrik Kragh, der glæder sig over, at branchen i FDIM-regi om få uger vil beslutte fælles annonceformater for online video. Et klart tegn på modning og fremdrift.

Ulrik Kragh refererer til, at Sony Ericsson for få dage siden har engageret sig i reklameblokkene på to af Mediaproviders mest brugte web-tv-kanaler: Gear-tv og Mobil-tv, der begge hører under kategorien gadget tv. Sony Ericsson har lagt en ordre hos Mediaprovider A/S, der betyder at de to platforme er udsolgt resten af 2008.

Mediaprovider, der udgiver 30-40 nye klip pr. måned til alle indholdsuniverser, omsætter i første kvartal alene på videodelen for "et stort sekscifret beløb", som direktøren udtrykker det. Det meste er reklameindtægter, men også indholdsleverancer, som f.eks. til Børsens Pleasure.dk

"Udfordringen på den kommercielle front er, at mediabureauerne og deres kunder endnu ikke er helt på det rene med budgetallokeringen til online video - er det online budgettet eller tv-budgettet?" siger Ulrik Kragh, der ikke bebrejder annoncemarkedet, for han kan godt se, at online video som genre placerer sig midt i mellem.

Mediaproviders tv-klip samlede udbud af klip vises nu mere end 300.000 gange om måneden - en stigning på 300 procent på et år. I snit ser hver seer web-tv i mere end syv minutter. Her er der sket en stigning på over 25 procent.

Tidligere har Mediaprovider oprettet web-kanalen 'ZoomTV', som er et fotomagasin, og sidste år kunne IT- og teknologi-interesserede følge med i den nye tv-serie om fremtidens teknologier, på it-portalen ComON.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også