Sport: Kanalerne skal tænke nyt

Ny internetvirksomhed satser på nichesport. DR forsømmer public service-forpligtelser på sportssiden, lyder kritikken- men det behøver de ikke.
Thomas Bech Hansen
Ny internetvirksomhed satser på nichesport. DR forsømmer public service-forpligtelser på sportssiden, lyder kritikken- men det behøver de ikke.
 
VM i Floorball og EM i Hockey. Det er blot to af de internationale sportsarrangementer, udøvere har rejst til Danmark for at deltage i inden for de sidste par år. Alligevel skal man nok være en mere end almindeligt opmærksom tv-seer for at have lagt mærke til dem. Tv-kanalerne er ikke interesseret i at dække nichesport, og det vil det nystartede Net Clip udnytte.

"Der er et hul i markedet. Vi tror på, at der er et publikum derude og nogle idrætsforbund, der er villige til at betale os for at producere indslag eller på sigt live-dækning af netop deres begivenheder, som kanaler som DR og TV 2 ikke vil dække fordi målgruppen er for smal", siger den ene af de to drivkrafter bag Net Clip Martin Hedal.

I 2006 udgav Martin Hedal rapporten 'Sport på dansk tv- en analyse af samspillet mellem sport og dansk tv'. Det er blandt andet resultaterne af denne rapport, der har været en af årsagerne til at starte Net Clip. Rapporten viste, at fodbold, cykelsport, håndbold, badminton og ishockey løber med langt de fleste tv-aftaler.

Priserne på rettigheder til de populære sportsgrene er skudt gevaldigt i vejret, hvilket blandt andet har betydet, at DR har måttet skære kraftigt ned på sportsdækning, hvilket medfører at kanalen risikerer at svigte sine public service forpligtelser.

"Det står skrevet i forpligtelserne, at DR skal sende et bredt udbud af sportsgrenene. Det mener de også selv de gør, men de kunne sende meget mere uden at skulle betale en formue. Produktion og rettigheder til nichesport er meget billige på nettet eksempelvis", siger Martin Hedal.

Han mener, at tv-stationerne generelt godt kan få råd til, og succes med, at sende sport, hvis blot de tænker strategisk anderledes:

"Tv-kanalerne må konstant udvikle produkterne på sportssiden. Det gælder både public service-stationer og kommercielle stationer. Idrætten har nogle store interesseområder, som fylder meget lidt på tv-skærmen. Tv-programmer om motion, velvære, kost, idræt i hverdagen og mere feminine værdier kan med stor sandsynlighed vinde nye markedsandele for tv-sporten i modsætning til flere fodboldkampe".

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også