TV3 sætter dedikeret fokus på TV3.dk

Reality sender tv3.dk op ad hitlisten, nu skal brugerne fastholdes også uden for tv-sæsonen.
Tine Brødegaard Hansen

Reality sender tv3.dk op ad hitlisten, nu skal brugerne fastholdes også uden for tv-sæsonen.

Fra januar til februar steg tv3.dk fra en 45. til en 67. ifølge FDIMs statistik.

Mads Bo Petersen, nytiltrådt portalchef på TV3, er glad for stigningen fra 104.389 månedlige besøgende i januar til 181.536 i februar, men understreger at løftet i besøgstal var forventet.

Målet er både at bruge nettet som en aktiv markedsføringsplatform for kommende programmer, at fastholde seerinteressen undervejs og at lede trafik til det også MTG-ejede sociale netværk Playahead.

Der er dog langt op til tv2.dks næsten halvanden million månedlige brugere, men TV3 er langt foran konkurrenterne på SBS Tv, der endnu ikke har deres online-planer klar.

"Første faktor i stigningen er, at vi traditionelt ikke begynder året med vores program-flagskibe, derfor starter vi i bund. Midt i februar begynder vores egenproduktioner med Paradise Hotel, hvor vi har opgraderet meget på nettet," siger Mads Bo Petersen.

Før, under og efter Paradise Hotel, bliver der spottet for at tv3.dk, der er den primære drivkraft for brugerinteressen. Sidste uges seertal fra Gallup viser, at mandagens afsnit af Paradise Hotel blev TV3's topscorer med 212.000 seere.

TV3's ejer MTG, ejer også det sociale netværk Playahead, der i høj grad også forsøger at tiltrække brugere ved hjælp af interessen for den vovede reality-serie. Dermed ligger de to sites i intern konkurrence.

I marts forklarede TV3-direktør Jesper Grønholdt tv3.dks januarfald i månedlige besøgende med, at trafikken fra Paradise Hotel er flyttet over til Playahead. Men tilsyneladende er online-interessen for Paradise Hotel nok til at drive trafikken frem på begge sites. Playahead er endnu ikke at finde på FDIMs liste, og det månedlige antal besøgende ønskes endnu ikke offentliggjort.

"Playahead er nyetableret efter nytår, når det er under samme hat som tv3.dk er det i princippet lige meget, om trafikken ligger det ene eller andet sted. Vi gør det der er bedst for brugeren i den henseende har Playahead et community, som bruger Paradise Hotel aktivt. Realitystjernerne fra showet er også i det community, de blogger og svarer på spørgsmål det tegner i høj grad succesen," siger Mads Bo Petersen.

Stigningen er også et resultat af cross promotion, hvor brugerne via tv-spots og på Paradise-værtindens opfordring ledes til tv3.dk, og der får interessen for at gå videre til Playahead.

"Vi henviser til tv3.dk, fordi det er det velkendte brand for brugeren, men når de er på tv3.dk og vil dykke dybere ned i Paradise-universet, så bliver de ledt over til Playahead."

Baggrunden for brugerinteressen findes også i at serien vises fire gange om ugen i tre kvarter, mange seere bruger nettet til at blive opdateret på afsnit de ikke har nået at se.

Mads Bo Petersen kan endnu ikke fortælle, om det med tiden vil være muligt at dykke ned i et Paradise-arkiv over afsnit fra tidligere sæsoner, fokus ligger i højere grad på at styrke forhåndsinteressen for kommende programmer.

"Den nye sæson af Robinson Ekspeditionen optages i maj måned, men kommer først på tv til september, så vi har et tidsrum fra vi har optaget materialet til serien sendes. Vi vil gerne forlænge Robinson-sæsonen på den måde. Vi kommer til at smide mere materiale på webtv, både Paradise Hotel og Robinson er fan-formater, der har en loyal brugerskare, som efterspørger indhold, de er også inde på sitet i off air sæsonen, så dem vil vi gerne servicere."

Ikke alle programformater egner sig lige godt til et aktivt net-univers, men Mads Bo Petersen fremhæver at reality-programmerne trækker folk til tv3.dk, hvilket stimulerer interessen for hvad der ellers er på sitet.

"Folk kommer mere rundt i butikken på tv3.dk, hvor vi jo også har flagskibe som 'Magi i luften' og 'Med kniven for struben'."

Mads Bo Petersen er tilbageholdende med at sætte konkrete tal på trafik-målene for tv3.dk, men ambitionen er at opbygge en base af dedikerede brugere, som kan videreudvikles i den kommende tid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også