B&U: Græsrodsånd vigtigere end penge

Set udefra er DRs B&U-afdeling hårdt presset. Økonomiske besparelser, tab af tv-talenter til TV 2 og B&U programproduktion, der under stort postyr er rykket til Århus.
Tine Brødegaard Hansen

Set udefra er DRs B&U-afdeling hårdt presset. Økonomiske besparelser, tab af tv-talenter til TV 2 og B&U programproduktion, der under stort postyr er rykket til Århus.

Programredaktør Birgitte Fredsby svarer her på fire hurtige spørgsmål om B&Us situation.

B&U er hårdt spændt for økonomisk, deriblandt programmet 'Lille Nørd', lå det til grund for Jeppe Vig Find go Marie Christensen-Dalsgaards skifte til TV 2?

Nej. B&U programmer har gennem mange år levet af græsrodsånd og lysten til at fortælle gode historier, absolut ikke af store budgetter. Det er en del af B&U drivkraften. Jeppe og Marie har overdraget 'LilleNørd' til værterne Rosa og Johan, og havde brug for at komme videre i livet.

Norske NRKs Børnekanal får 80 mio. kr. årligt til drift. Når der ikke bliver afsat ekstra midler til DR's kommende børnekanal, vil den så kunne få den gennemslagskraft, som I håber?

Ja. Den bliver et fantastisk alternativ til de kommercielle Børnekanaler. Og selvom den ikke bliver verdens dyreste Børnekanal bliver den verdens bedste!

Hvordan går det med at koordinere indsatsen, når B&Us programproduktionen ligger i Århus?

Godt! B&U Århus har netop afleveret deres første TV-koncept: 'Min Funky familie' og det er helt suverænt. De er kreative og har masser af gå-på-mod.

Risikerer B&U en situation, hvor man må gå så langt for at holde på de unge seere, at DRs tilbud ikke adskiller sig synderligt fra The Voice og lignende?

Nej, det vil der ikke være meget idé i. DR skal både dække mainstream- og subkulturen, ungdomsdebatten og altid lede efter de nye innovative talenter rundt om det næste hjørne. Gerne indenfor mange genre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også