Ritzau øjner voksende forretning i online-video

Nu gælder det salg af videoklip-abonnementer til provinsaviserne, men alle medieaktører af en vis størrelse er potentielle kunder hos Ritzau.
Per Fanefjord Laursen
Nu gælder det salg af videoklip-abonnementer til provinsaviserne, men alle medieaktører af en vis størrelse er potentielle kunder hos Ritzau.

Ritzau har taget bestik af medieverden og draget sine konklusioner. Virksomheden skal ikke ind i mediedrift, men sikre sig, at man er parat til at levere indhold i 'en gros form' til alle tænkelige medier.

Det er ikke kun nyheder som tekst, men også audiovisuelle ydelser. Det er ikke nyt, at Ritzau leverer nyhedslydbidder til radioer og tv-klip, men siden de ydelser blev udviklet for fem-seks år siden, har mediebilledet udviklet sig mere.

Potentialet er stort, for der synes ikke grænser for, hvor mange online-medier, der også ønsker at tilbyde videoklip, lyder vurderingen fra Rasmus Rosenmeier, der på andet år er redaktør og leder af Ritzaus audiovisuelle produkter.

Han ser nu gode muligheder indenfor et område, der i en lang periode var et stedbarn i Ritzau' univers.

"Aviser ude i landet, som f.eks. Fyens Stiftstidende, bliver nu også kunder til vore tv-pakke, og jeg forventer, at stort set alle provinsaviser - selv de ret små - vil abonnere på videoklip fra os om et år, som supplement til de værdifulde lokale klip, de selv producerer."

Foreløbig servicerer Ritzau Jyllands-Posten, Eb.dk, Bt.dk, Politiken, Berlingske og de fleste andre med en blanding af udenlandske klip og danske egenproducerede klip.

De 30 til 40 ugentlige videoklip tilbydes enten i fast abonnement, på klippekort eller enkeltvis. De udenlandske klip er især stof fra AP, som Ritzau bearbejder. DR køber ad hoc fra Ritzau, der ofte har en medarbejder med kamera ude med kongehuset eller med statsministeren, mens TV2 i øjeblikket har en test-aftale.

Senest var et Ritzau-interview med statsministeren, filmet i Nordsverige, topnyheden i TV 2 Nyhedernes 19-udsendelse onsdag.

Tv-feeds redigeres og produceres af fem faste medarbejdere, men adskillige Ritzau-journalister optræder med mellemrum som tv-journalister. Den enkle teknik gør det meget overkommeligt at optage klip, f.eks. ved Bush' ranch i Texas, og uploade det, så redaktionen i København kan tilbyde det én time senere til kunderne.

Senere kunne et videoklip abonnement blive interesant for f.eks. Msn.dk og dating.dk.

Der ligger også fortsat en forretning i at levere 'en gros' radio nyhedsklip. Trods et kommercielt radiomarked, der ikke synes at vokse sig stærkere. Ikke desto mindre betjener Ritzau i dag TV 2 Radio og Radio 100FM samt flere regionale radioer.

Der er to medarbejdere, der producerer masser af nyhedsklip til radio, som radiostationer selv klipper ned til deres behov.

"Det bliver aldrig den store forretning, men hvad der end sker, så bliver der næppe færre radiostationer i landet, og dermed er der et marked," siger Rasmus Rosenmeier.

Spørgsmålet om et Ritzau engagement i broadcast svæver stadig i luften. Virksomheden er som altid hæmmet af, at alt for flamboyante tiltag opfattes som konkurrenter i ejerkredsen.

MediaWatch foreslår et engagement i Boxers forretning, eller en Ritzau Update i stil med DR Update, men det er næppe der, at kræfterne lægges i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også