Hård turn around har styrket Easy Film

Produktionsselskabet Easy Film satser på at afsætte program-formater til Europa, bl.a. Discovery. Det danske marked er for snævert.
Tine Brødegaard Hansen

Produktionsselskabet Easy Film satser på at afsætte program-formater til Europa, bl.a. Discovery. Det danske marked er for snævert.

Efter en hård turn around i 2007, der blandt andet betød afsked med 40 pct. af de ansatte, er Easy Film ovenpå igen. Midlet til at blive der, hedder udvidelse af markedet og muligheden for flere datterselskaber i Europa.

"Der er kun fire danske tv-stationer at sælge til, så har vi åbnet et datterselskab i Polen, Easy Television, for at skabe en større platform for firmaet," siger Niels Bokkenheuser, direktør for Easy Film, til MediaWatch.

Datterselskabet i Polen giver flere muligheder for at afsætte programmer, men også produktionen af andres formater er en farbar vej, som tilfældet er med Discovery-samarbejdet.

"Vi fik opgaven med at producere programserien 'Beskidte job' til Discovery, der vises over hele Europa, med Peter Schmeichel som vært, det er vi glade og stolte over. Det var nødvendigt for os at satse på Discovery og komme ud på det europæiske marked."

Danmark har lovlig mange produktionsselskaber, mener Niels Bokkenheuser. Det giver kamp til stregen, og som andre produktionsselskaber slår han fast, at man ikke er i branchen for at blive rig, men fordi man ikke kan lade være.

"Vi kom økonomisk meget dårligt ud af 2006. Vores turn around i 2007 skar alt overflødigt væk, men øgede udviklingsafdelingen. I 2007 er vi kommet ud med overskud og har i dag en stram organisation med mange freelancere. På den måde har nedturen været sund, i dag er vi mindre følsomme som selskab, og vi skal ud med overskud, vi har jo ikke Egmont i ryggen."

Udfordringen ved ikke at have en stor investor, eller et internationalt produktionsselskab i ryggen, betyder at satsning på den dyre egenudvikling af programmer er en altafgørende, men risikabel strategi.

Mange europæiske succesformater er allerede er afsat til danske datterselskaber ejet af internationale superproducenter. Hit-formatet 'X Factor' er udviklet af FreemantleMedia, der ejer det danske produktionsselskab Blu, som derfor fik opgaven med at producere den danske version. 'Hvem vil være millionær' er udviklet af Endemol, der har ejet Metronome, som de gav opgaven at producere en dansk udgave.

Men selv ikke med et internationalt format som 'Peking Express', der kører på femte sæson i Nederlandene og modtog en 'academy award' i samme land, er succesen sikret.

"Reality-programmet Peking Express, der blev vist på Kanal 5, er en af vores største formatproduktioner med 11 kamerahold fra Rusland til Kina. Problemet var måske, at vi valgte at fokusere for lidt på reality-delen og konkurrenceaspektet og for meget på dokumentar og rejsedelen af programmet," lyder Niels Bokkenheusers forklaring på, at showet ikke blev den forventede succes og i gennemsnit kun fik 46.000 seere per program.

Seriens manglende resultater for SBS-ejede Kanal 5, fik dog ikke økonomiske konsekvenser for Easy Film. Som oftest ligger kontrakten mellem produktionsselskab og broadcaster fast, uanset hvordan programmet præsterer seermæssigt. Det mener Niels Bokkenheuser der bør rokkes ved.

"Det ville passe os godt med en form for resultatløn. Nu tjener vi intet ekstra ved at have produceret en succes. De få gange vi har diskuteret det med tv-stationerne, har de nægtet. Men det er vanskeligt med sådan en aftale, for vi har jo ikke kontrollen over pr-delen, og den er altafgørende for, hvordan programmet klarer sig. Vi kan ikke vide på forhånd, hvor meget energi tv-stationen vil lægge i det," siger Niels Bokkenheuser.

Muligheden for resultatløn skal kobles til den rettighedssnak, som har meget svært ved at forlade diskussionsbordet og blive til virkelighed. Også Niels Bokkenheuser håber at de engelske vilkår for 'terms of trade' vil komme til at gælde i Danmark.

Niels Bokkenheuser ser optimistisk på fremtiden for selskabet, men det er ikke lig med vækst i størrelsen.

"Vi vil gerne øge vores omsætning, men vi skal ikke blive mange fastansatte igen. Vi leverer gode seertal og arbejder jævnligt med alle danske tv-stationer samt Discovery, men vi lever ikke i en torneroseverden, der skal kæmpes for overskuddet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også