TV 2: Vi mødes snarest med Boxer

Digitalt sendenet rummer trusler, men åbner også muligheder og indtægter for TV 2-kanalerne, og genopliver håbet om abonnementsindtægter fra hovedkanalen.
Per Fanefjord Laursen
Digitalt sendenet rummer trusler, men åbner også muligheder og indtægter for TV 2-kanalerne, og genopliver håbet om abonnementsindtægter fra hovedkanalen.

Det kommende digitale sendenet er en ekstra pind i TV 2s økonomiske ligkiste, konstaterede flere medier i fredags, men de var nok et nummer for hurtige på aftrækkeren.

TV 2 udregnede i 2004-5, at man i allerværste fald vil tabe 200 mio. årligt i reklameomsætning på DTT, fordi man med introduktionen af jordbaseret digitalt tv mister monopolet på national reklamedækning, og hovedkanalen ikke undgår miste mærkbar share.

Det tal tror Merete Eldrup er for højt sat, som verden ser ud i dag. Men hun har ikke et nyt tal på nuværende tidspunkt.

Realiteterne er da også, at det er ikke sikkert, at alle ca. 450.000 analoge husstande uden videre vælger at købe sig adgang til Boxers tilbud.

"TV 2 mister sit monopol, men i realiteten vil der gå noget tid, før det slår fuldt igennem. Hvor hurtigt de 450.000 analoge husstande vil købe sig adgang til tv af anden vej, vil jeg ikke gætte på," siger hun og minder om, at erfaringerne fra andre lande har vist stor varians.

Trods et større eller mindre tab på 50-100 mio, er regnskabet langt fra opgjort, når det gælder konsekvenserne for TV 2 fra lanceringen af DTT.

Tidligere beregninger hos TV 2 gav det resultat, at TV 2 ville kunne tiltrække 40 mio. nye abonnementskroner årligt fra DTT sendenettet. Men i dag er niveauet snarere 80 mio. kr., efter lanceringen af TV 2 News m.fl., spår Mediawatchs kilder med TV 2 indsigt.

TV 2-gruppen kan i teorien hente abonnementsindtægter fra Zulu, Charlie, TV2 Film TV 2 News, og 51 % af indtægterne fra TV 2 Sport. Tv2 har endvidere en ny kanal ærmet til efteråret, og sikkert mere i pipelinen,

Det er TV 2-dirketøren enig i. Mulighederne for at tilbyde Boxer én samlet stor TV2-pakke til en god pris, vil hun ikke kommentere.

Men Merete Eldrup ser god grund til at få en dialog med Boxer.

"Det er ikke nødvendigvis mig, der tager mødet, men TV 2 vil snarest mødes med Boxer. Vi ønsker dem i øvrigt tillykke med opgaven og ser frem til at høre mere om, hvordan de vil løse den."


TV 2s beregninger i 2004-2005, mens Peter Parbo var direktør, havde til formål at skabe forståelse for, at TV 2 hovedkanalen som kompensation burde have mulighed for at opkræve abonnement.

Det tankesæt lever i bedste velgående.

"Det er et stort spørgsmål, som jeg ikke bare lige kan besvare i denne sammenhæng. Reklamemarkedets udvikling her og nu viser dog, at TV 2 hovedkanalen vil have stor gavn af en mere stabil grundfinansiering, end vi kender den i dag," lyder responsen fra Merete Eldrup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også