Sverige: TV4 dømt for reklamepauser

Den svenske højesteret fastslår, at det var et brud på ophavsretten, da TV4 i 2002 afbrød to spillefilm med reklamer.
MediaWatch
Den svenske højesteret fastslår, at det var et brud på ophavsretten, da TV4 i 2002 afbrød to spillefilm med reklamer.

Da den kommercielle svenske TV-kanal TV4 i 2002 viste Vilgot Sjöman og Claes Erikssons film 'Hajen der vidste for meget' og 'Alfred', skete det med indlagte reklamepauser. Det mente de to instruktører ikke, at TV 4 havde ret til og stævnede kanalen. I går faldt så afgørelsen.

"I dag laver kanalerne og filmenes ophavsmænd aftaler, der regulerer reklamepauserne. Den mulighed havde TV4 ikke i 2002, fordi kanalen på dette tidspunkt ikke havde ret til at lægge reklameafbrydelser midt i et program", siger forbundsjurist Jan Fager til Dagens Media.

Intsruktørernes advokat sagde efter domsafsigelsen, at dommen fastslår, at TV-kanalerne skal lave specifikke aftaler med ophavsmændene før de kan afbryde et program med reklamer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også