TV-stationer på annonce-diæt

Broadcasterne kom ikke igennem med prisstigninger i tv-årsaftalerne og må indstille sig på et år med nulvækst.
MediaWatch

Sådan lyder vurderingen fra de mediebureauer, MediaWatch har talt med efter forhandlingerne om årsaftalerne blev afsluttet i sidste uge.

Finn Kristensen, tv director hos Mediacom, er meget tilfreds på annoncørernes vegne.
"Man har kunnet mærke at vi står i en anden økonomisk situation nu, end vi har set de foregående år. Derfor har tv-stationerne været langt mindre firkantede i forhandlingerne," siger han.

Finn Kristensen vurderer, at de fleste annoncører har opnået de samme eller lavere priser i forhold til sidste år, og på den baggrund forventer han en nulvækst for tv-stationerne i år.

"Tv-stationerne har været mere sultne og derfor villige til at belønne annoncører, der lagde det samme eller tæt på det samme som sidste år," siger han.

Broadcasterne har altså måttet give større rabatter, end de har været forvænt med i de fede år, vi nu har oplevet.

Forhandlingerne blev overstået relativt hurtigt.

"Vi kom sent i gang og da tv-stationerne oplevede at budgetterne ikke lå på det niveau, de havde håbet, kunne man ane en vis - panik er ikke det rigtige ord, men de var ivrige efter at komme i gang med forhandlingerne. De var mere sultne, end de har været på det seneste," siger Finn Kristensen.

Af taktiske årsager kan nogle annoncører have gemt en pose penge til senere brug. Hvis vi oplever prisfald på grund af lavkonjunkturen kan der nemlig ligge en belønning til de tålmodige.

"Men der er nok mest tale om, at nogle annoncører - specielt når det gælder langvarige forbrugsgoder - simpelt hen har været forsigtige med at binde for store budgetter, fordi de ikke ved, hvordan det vil gå med salget i år," siger Finn Kristensen.

OMD oplyser, at man som altid forhandlede til fem minutter i deadline.

"Overordnet set er vi tilfredse med resultatet og ser frem til et fortsat konstruktivt samarbejde med tv-stationerne henover året, hvor de indgåede aftaler skal kapitaliseres og udbygges til glæde for annoncørerne," siger Trading Director Claes Braagaard.

Nu fortsætter OMD med at afsøge potentialet i årsaftaler med print og radio.

"Der er deadline den 31. marts henholdsvis 17. april. Som det ser ud nu, ligger den del ikke just til højrebenet, men vi har heldigvis masser af tid foran os til at få afklaret, om vi skal indgå årsaftaler eller ej på vegne af vores annoncører. Det er som altid en særdeles spændende periode for alle involverede parter".

Claes Braagaard er kritisk over for det videre forløb med radio. I sidste uge kom der forsinkede udspil til priser og betingelser for 2008 fra Det Danske Radiobureau (DDR) og SBS.

"Både DDR og SBS varsler grundprisstigninger på op til 25 procent, hvilket er helt uforståeligt for kommercielle medier, som i forvejen gennem en årrække har måttet kæmpe en hård kamp for sin berettigelse på annoncørernes medieplaner," siger han.

Prisstigningerne er bygget på stigende nettodækning, der skyldes analysetekniske forhold, der opstod da man gik til elektroniske målinger den 1. januar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også