TV 2 smider bombe i tv-produktionsbranchen

TV 2 udbyder både koncessionen på at producere "Go' Morgen Danmark" og "Go' aften Danmark", erfarer MediaWatch.
Per Fanefjord Laursen
TV 2 udbyder både koncessionen på at producere "Go' Morgen Danmark" og "Go' aften Danmark", erfarer MediaWatch.

De to programflader har i en årrække været produceret af Skandinavisk Film Kompagni og Nordisk Film. Skandinavisk har produceret morgenfladen siden 1996, og Nordisk Film har haft "Go aften Danmark" i fem-seks år.

Per Mikael Jensen indikerede allerede sidste år, at han gerne så et udbud af morgenfladen, for at se om den kunne produceres anderledes og eventuelt billigere. Men det er helt nyt, at Nordisk Film kan miste aftenfladen.

Nu lægges opgaverne i udbud til alle selskaber af en vis størrelse, der vil påtage sig produktionerne. Nordisk Film og Skandinavisk er velkomne til at byde på nuværende flader eller hinandens.

"Vi ønsker et tjek af de to meget vigtige programflader på TV 2, der er på hver dag - både på kreativitet og omkostninger," siger programchef Keld Reinicke til MediaWatch. Han vil ikke ind på kravene til de nye programflader, før de endelige udbudsbetingelser er færdige. Han har tidligere sagt til MediaWatch, at morgen-tv kan produceres på mange forskellige måder.

Timingen i udbudet bliver, at TV 2 udsender et udbudsmateriale den første april. Den første maj vil TV 2 pege på to selskaber til hver opgave, der går videre. Inden man går på sommerferie, ved selskaberne, hvem som er med i slutkapløbet.

Han vil ikke oplyse, hvor store ordrer i kroner der tale om for de to opgaver.

Nye producenter kan let få konsekvenser for en række meget kendte tv-værter, der er knyttet til de to nuværende selskaber, når de nye flader skal gå i luften den første januar 2009.
Det er dog ikke ukendt, at man lejer værter ud, hvis det ønskes.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også