Der bruges mere tid på kommercielt tv

Forbruget af kommercielt tv er øget med otte procent, når man måler antal sete minutter pr. dag.
MediaWatch

Forbruget af kommercielt tv er øget med otte procent, når man måler antal sete minutter pr. dag.

Det viser en sammenligning af seningen i det seneste halvår - mod halvåret året før - blandt de 21-50-årige.

Helt generelt er al tv-sening øget til 171,4 minutter dagligt - en vækst på 11,1 procent.

Sening af kommercielle tv-kanaler er steget til 103,2 minutter pr. dag - mod 95,5 minutter - en stigning på 8,1 procent.

Seningen på DR1 og DR2 er derimod stabil på 43,9 minutter.

"Stigningen i sening på kommercielt tv betyder et større udbud af ratings," siger tv-researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

MTG-kanalerne noterer en stigning fra 18,8 til 20,3 minutter per dag - en stigning på 7,8 procent.

Det finder analysedirektør Kristian Arnaa, TV3, ganske opmuntrende; her 14 dage før at årsaftalerne skal underskrives.

"Det er bemærkelsesværdigt i tider, hvor der tales om total nedgang for print og stagnation for tv, at den kommercielle sening øges," siger Kristian Arnaa.

Fremgangen for kommercielt tv ændrer dog ikke på sharefordelingen, der er den målestok, som tv-markedet normalt vurderer sig på. De kommercielle kanaler går således fra en share på 61,9 procent til 60,2 procent - et fald på 1,7 procentpoint. DR bevæger sig fra 28,4 procent til 25,6 procent - et fald på 2,8 procentpoint.

Kommercielt tv får ikke en gevinst, målt på share, fordi kategorien 'andre kanaler' er øget væsentligt. 'Andre kanaler' er de tv-stationer, danskerne ser, men som ikke rapporteres.

Væksten til andre kanaler er sket som følge af det metodeskifte, som Gallup gennemførte i 2007. Man skiftede fra 'picture matching' til 'encoding' - dvs. registrering med en lydkode, som det også benyttes på PPM målinger af radio.

Kilde: Gallup, 1. november 2007 til 20. februar 2008 vs. 1. november 2006 til 20. februar 2007 - personer 21-50 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også