DR slæber MetroXpress-direktør i retten

En bitter strid mellem DR og Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress, om en MediaWatch-artikel kulminerede i går i Københavns Byret.
MediaWatch
En bitter strid mellem DR og Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress, om en MediaWatch-artikel kulminerede i går i Københavns Byret.

Søren Riis og MetroXpress risikerer at skulle betale op mod 100.000 kr. i dagbøder, sagsomkostninger og erstatning, hvis dommeren giver DR medhold i at Søren Riis, har krænket DR ved at kalde afsløringerne i Task Force den 22. november sidste år for "100 procent pure opspind og løgn."

Dengang kom daværende marketingchef hos MetroXpress, Lotte Bretton-Meyer, i søgelyset, fordi hun sammen med sin mand ifølge DR omgik reglerne for brug af au pair-piger og groft udnyttede sin filipinske au pair som billig arbejdskraft.
MediaWatch tog sagen op. Journalist Tine Brødegaard Hansen mener at have spurgt Søren Riis, om den ulovlige brug af au pair ville få betydning for Lotte Bretton-Meyers fremtid i selskabet.

"Det får ingen konsekvenser for Lotte Bretton-Meyer. Afsløringerne er 100 procent pure opspind og løgn," svarede Søren Riis dengang, og han tilføjede:
"Udsendelsen er udtryk for den dårligste journalistik, jeg længe har set."

De udtalelser fik DRs redaktionschef, Olav Skaaning Andersen, op i det røde felt:
"Søren Riis er i sin fulde ret til at mene, hvad han vil om vores journalistik, men når han skriver, at afsløringerne er '100 procent pure opspind og løgn´, må han retfærdigvis dokumentere sin påstand," sagde han dengang til MediaWatch.

I går blev Søren Riis' udtalelser til MediaWatch dissekeret i mindste detalje af de to advokater i byretten, hvor MediaWatch' journalist Tine Brødegaard Hansen blev krydsforhørt om artiklen.

DR har forlangt et dementi fra Søren Riis, som bygger sit forsvar på, at han i den oprindelige artikel slet ikke udtalte sig om udsendelsen, men kun forholdt sig til et spørgsmål om, hvorvidt Bretton-Meyer brugte ulovlig arbejdskraft. Desuden afviste Søren Riis at have brugt ordet "afsløringerne."

Parterne var ad flere omgange uden for døren for at tale forlig, men hver gang måtte de konstatere, at de stod for langt fra hinanden.

Der falder dom i sagen senest den 26. marts, og hvis DR får medhold vil Søren Riis blive idømt en række dagbøder og op til 20.000 kr. i erstatning. Derudover forlanger DR også 20.000 kroner fra MetroXpress, og at dommen bliver offentliggjort i medierne på Søren Riis' regning.

Klart over stregen
Hos DR forklarer divisionschef Ralf Andersson, at DR normalt må tåle at blive udsat for kritik, når det gælder hårdtslående journalistiske programmer som Task Force.

"Men det her er klart over grænsen og beklikker i høj grad DRs medarbejderes faglighed. Når man siger, at afsløringerne er 100 procent opspind og løgn, og på den måde anklager DR for bevidst at fordreje og manipulere, så må man kunne dokumentere sin påstand. Ellers er der jo ingen grænser for, hvad man kan tillade sig," siger Ralf Andersson, der hæfter sig ved, at programmet ikke har givet anledning til klager hverken internt eller hos Pressenævnet.

Ralf Andersson mener desuden, at det er en skærpende omstændighed, at Søren Riis som adm. direktør for en medievirksomhed kender lovgivningen og dagligt forholder sig til mediesager.

Til sagen siger Søren Riis:

"Jeg har ikke på noget tidspunkt kommenteret hele eller dele af den pågældende udsendelse. Jeg har ene og alene kommenteret en påstand stillet som et spørgsmål fra en journalist fra Mediawatch - som ikke havde set udsendelsen - at det af udsendelsen fremgik at den pågældende familie anvendte en ulovlig arbejdskraft i form af en au pair pige fra filippinerne. Da jeg på det tidspunkt var blevet bekendt med at den omtalte au pair havde en lovlig opholdetilladelse og en gyldig aftale godkendt af udlændingeservice, svarede jeg som jeg gjorde. Journalisten spurgte mig iøvrigt om jeg ville kommenterer DR udsendelsen omhandlende au pair piger, hvad jeg afslog."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også