Vi skal dyrke de gode fortællinger

Signalet fra Hollywood i et flimrende digitalt mediebillede er, at den gode idé og historie fortsat er vejen til succes, uanset hvilken platform, det skal ses på.
Per Fanefjord Laursen
Signalet fra Hollywood i et flimrende digitalt mediebillede er, at den gode idé og historie fortsat er vejen til succes, uanset hvilken platform, det skal ses på.

Sådan lyder konklusionen fra Gregers Heering, der som dansk instruktør i Hollywood, nøje følger filmbyens signaler og hele medieuniverset - Los Angeles.

MediaWatch mødte ham for nylig i byen.

Blandt forandringerne, som digitaliseringen af film og al mediedrift, bringer med sig, er mangfoldig distribution, og at produktion og distribution næsten er gratis - og til rådighed for alle.

"At stå i Hollywood i denne tid, føles som at stå midt i revolution. Men jeg ser en fare ved, at man bliver optaget af, om produktionerne skal passe til dette ene eller andet medie. Jeg tror, det er vigtigt at bevare et kunstnerisk fokus - på historien, på kvalitet, hvis man vil trænge ind til et publikum, der er overeksponeret af content," siger han og understreger, at det gælder i Danmark såvel som i LA.

En bemærkelsesværdig Hollywood-tendens er, at tv er blevet hot i de senere år; tv-serierne rummer originale historier og er dygtigt produceret. Der placeres mange ressourcer i at skrive banebrydende plots, tage chancer, og adskille sig fra det brugerskabt indhold og reality shows.

Samtidig forsøger hele branchen at finde de fremtidige distributionsveje og identificere business planen. Et grundlæggende spørgsmål er, hvordan lønnings splittet skal ligge mellem kreatørerne, producenterne og selve distributionskanalen.

Gregers Heering hælder personligt til, at betaling for indhold, f. eks via abonnement, er vejen frem for fiktionen - ikke reklameindtægter. Det viser et sundt DVD-salg af tv-serier i USA, som f. eks af 'Sopranos', 'Rome' og andre HBO serier.

"Hvis du kan tilbyde en fortælling, som folk vil følge, så vil de også betale for det. Jeg tror på Apple-modellen: At brugerne kan se content, når som helst, og hvor de vil, F.eks kan man nu leje en film hos ITune, se noget af den på det rigtige tv i stuen og tage den sidste bid med på Ipod'en," siger han og minder om, at det langt fra er sikkert, at det er Apple eller beslægtede selskaber, der er udbyder.

Mere sandsynligt er, at det er de gamle mediekoncerner, der sidder på rettigheder og de traditionelle distributionsled - biograf, tv-sendere, kabel, satellit.

Konklusionen er ikke, at biografoplevelsen har mistet sine unikke og tiltrækkende kvaliteter. Til gengæld har DVD'en formentligt haft sin tid. Fremtiden er, at alt vil blive downloadet til en enhed.

Gregers Heering ser for sig, at Hollywood fortsat er det centrale omdrejningspunkt for 'de gode historier', som den danske fiktionsproduktion, uanset medvind og succes, med fordel kan suge ideer og fortælleteknikker fra. Personligt vil han gerne mane fordommen i jorden om, at man i Europa kun laver kunstfilm, mens man i Hollywood laver ren kommerciel mainstream.

"Når folk siger, at man i USA "kun" laver mainstream, er det noget sludder. Ja, det er en business her, mere end noget andet sted, men samtidig er innovationen i top, når det gælder om at opfinde universer og fortælle historier til film og tv. Der er meget mainstream, meget skidt og mindre godt. Men når det er godt, er det det bedste i verden," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også