Sæson for tv-krig

TV 2 har ambitiøse mål for hovedkanalen, som DR1 forsøgte at matche i ugens sæsonpremierer.
MediaWatch

I februar lancerer tv-stationerne traditionelt nye programmer. Tirsdag havde såvel DR1 som TV 2 sæsonpremierer på to populære programmer.

DR1's Sporløs havde 886.000 seere, TV 2's Årgang 0 havde 870.000 seere i gennemsnit.

Easy Film, der producerer Årgang 0, oplyser på deres hjemmeside, at TV 2 vandt slaget om seerne i primetime tirsdag med en share på 52 i målgruppen 21-50 år.

"Det man skal huske på, er at Sporløs varer 30 minutter, mens Årgang 0 varer 50 minutter. Der er en tydelig tendens til, at seerne har skiftet over på Årgang 0, efter at Sporløs sluttede, det giver et løft i seertal fra ca. 750.00 seere til op mod en mio. seere," siger Michael Jensen siger, media researcher i Mediaedge:cia.

Derfor er der ikke en entydig vinder af tirsdagens primetime-dyst mellem DR1 og TV 2, men DR1 kan prale af et højere seertal fra programstart. Styrkekampen fortsætter igen i aften.

Lørdagens timeslot fra kl. 20 til 22 blev domineret af finalen i Dansk Melodi Grand Prix på DR1, der i snit havde ca. 1,3 mio. seere og steg til 1,6 mio. mod slutningen. TV 2 havde muligvis givet op på forhånd med visningen af filmen Roadtrip, der blot kunne mønstre 236.000 seere.

"Seertallene på Dansk Melodi Grand Prixs finaler er faldende siden 2005, hvor mere end 1,9 mio. seere fulgte med. DR har i år transmitteret to semifinaler med lige under 1 mio. seere. Det har været en rimelig succes, men DR skal passe på med ikke at udvande produktet, så det går fra at være en event, som folk samles om år efter år, til at blive en ligegyldighed," siger Michael Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også