Mediebureauer slår reklamebureauer
Ny svensk undersøgelse viser, at mediebureauerne har fået mere indflydelse på bekostning af reklamebureauer og andre konsulenter.
Det skriver dagensmedia.se på baggrund af svar fra annoncører.
100 informations- og markedsføringschefer har deltaget i undersøgelsen, næsten halvdelen af dem opgiver, at mediebureauernes indflydelse som rådgivere er steget de seneste fem år.
"Formålet med undersøgelsen var at se, hvor vi er i fødekæden. Jeg mærkede i løbet af foråret, at bureauerne har fået mange nye kunder, som ikke tidligere har benyttet sig af et mediebureau," siger direktøren for Sveriges Mediebyråer, Per Rosvall, til dagensmedia.se.
Han udtrykker håb om, at annoncørernes øget brug af mediebureauer er udtryk for, at de bliver opfattet som vigtige partnere i det komplekse medielandskab.
Særligt det digitale område har annoncørernes interesse, i mange bureauer er den digitale afdeling større end tv-afdelingen, ifølge Per Rosvall.
Annoncørerne svarer også på, hvilke områder de primært får rådgivning inden for. 55 procent får rådgivning om, hvilke medier der fungerer bedst for målgruppen, 46 procent svarer rådgivning om kommunikation og mediekanaler og næsten fire ud af ti svarer rådgivning om digitale medier.