DK4-bekymring for kommerciel gatekeeper

Når der slukkes for det analoge tv-signal i 2009, er det ikke sikkert at der bliver plads til DK4.
Tine Brødegaard Hansen

Når der slukkes for det analoge tv-signal i 2009, er det ikke sikkert at der bliver plads til DK4.

Det siger DK4's kommunikationschef Steen Andersen til MediaWatch.

Hans bekymring går på, at gatekeeperen for det nye digitale sendenet ikke vil prioritere en privatejet public service-kanal med de seerandele DK4 kan fremvise. Derfor vil DK4 søge at øge seertallene uden at give køb på deres særlige program-profiler.

Visningen af SAS Liga kampe fra næste år kan ses som et led i DK4's bestræbelser på at øge seerandelene.

"Vi har været meget proaktive over de mediepolitiske ordførere og kulturministeren for at sikre hensynet til andet end markedskræfterne i den digitale distribution, men jeg kan da være bekymret for, at vores rådgivning ikke bliver taget alvorligt," siger Steen Andersen og tilføjer:

"De aktører der brager ind på det danske tv-marked efter digitaliseringen, vil kun gå efter hvad der giver seere. De er fløjtende ligeglade med udsendelser om for eksempel Margueritruten. Det risikerer at give en supermarkedseffekt."

Supermarkedseffekten er årsag til, at vi som forbrugere primært kun kan vælge mellem to ketchupmærker. Alle de andre giver ikke nok salg. Det princip vil Steen Andersen nødigt se overført til tv-indholdet, som han i forvejen ikke er begejstret for.

"Hvis den liberale holdning vinder, ender det som miskmasket med radiofrekvenserne, hvor det handlede om at få mest muligt i kassen. Derfor fik Sky en frekvens, de er gode til at drive forretning, men det gjorde dem ikke gode til at drive radio. TV 2 radio er svinebundet til at blive ved med at sende i fem år, fordi de skal betale licens lige meget hvad."

"Supermarkedseffekten anvendt på tv, betyder at DK4 ryger ud, for vi har ikke høje nok seertal. Men de der gerne vil se et bogprogram, eller vide noget om jagt og sejlads, de har brug for os. TV 2 og DR ville omkomme af skam, hvis de kun havde 20.000 seere til et program, men vi finansieres af abonnementer, og rigtig mange vil ikke undvære os, som det ser ud nu."

Steen Andersen mener, at DK4 er vigtig for mangfoldigheden i det danske tv-billede. Den kan kun eksistere, hvis ikke alle tv-stationer fokuserer stift på seertal.

"De tv-stationer hvis indtjening afhænger af seertallene, vil hoppe på tungen for seerne. Vi behøver ikke at tiltrække seere i massevis, derfor kan vi sende nogle programmer, der trækker i en anden retning end alle de andre. Næsten 98 pct. af vores programmer er danskproducerede, mens de andre tv-stationer lægger meget vægt på at købe amerikanske og engelske tv-formater og serier."

DK4 har planer om nye programformater, både fra egen hånd og måske udenlandske formater i danske versioner, men det overordnede mål ligger fast:

"Vi sender det danske tv, der mangler. I det øjeblik andre tv-stationer bruger vores ideer, stopper vi med at lave dem."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også