Ingen afklaring om DK4-fodbold

Konstellationen med Telenor og DK4 eksisterer måske. Måske bliver den aldrig til noget.
Tine Brødegaard Hansen

Konstellationen med Telenor og DK4 eksisterer måske. Måske bliver den aldrig til noget.

Sådan siger DK4's kommunikationschef, Steen Andersen, om avisskriverier vedrørende visning af superligakampe på DK4.

"Faktum er, at Telenor og DR har købt en SAS Liga-pakke. Vi har traditionelt et godt samarbejde med DR, f.eks. om speedway, derfor kan man godt forestille sig et samarbejde om fodbold, men det er svært at kommentere, når diskussionen foregår på så hypotetisk et plan," siger Steen Andersen.

Han understreger, at han hverken kan be- eller afkræfte en aftale med Telenor og DR om SAS Ligaen, da han hverken har set kontrakter eller hørt noget om hvad, hvornår og hvordan et eventuelt samarbejde skulle foregå.

"Når tiden er inde, skal vi nok kommunikere alt om en mulig aftale. Men meget af det der står i aviserne omkring den sag er gisninger." Steen Andersen tilføjer dog: "Jeg ville ikke blive forbløffet, hvis der kom superligafodbold på DK4."

Yousee, der sammen med Canal Digital distribuerer DK4 til over halvdelen af alle danske husstande, har udtrykt bekymring for, at DK4 vil ændre profil i kraft af en formodet aftale med Telenor om superliga-rettighederne eller et opkøb af DK4.

"Jeg er lykkelig for den opmærksomhed Yousee giver DK4, de må syntes, at vi er noget særligt, og at det vi har produceret de seneste 14 år er godt," siger Steen Andersen.

"Men vi er ikke i gang med at lave en sportskanal. Da vi ønskede at lave en særskilt sportskanal, DK4 Sport, mente Yousee ikke, at der var plads til en sportskanal. Derfor lukkede vi den ned, men mindre end et år efter, præsenterer TV 2 samme koncept, og i mellemtiden var der så blevet plads til en ren sportskanal."

Et Telenor-opkøb af DK4 ligger heller ikke lige for, mener Steen Andersen.

"Det er rent tankespind, at Telenor skulle have lyst til at købe DK4. Så tvivler jeg på, at Yousee ville distribuere os, og så er det ikke længere en god forretning for os. Derfor er der ikke hold i den slags spekulationer," siger Steen Andersen og tilføjer:

"Min fantasi rækker ikke til at kloge forretningsfolk ville købe et træ og fælde halvdelen af det, og det ville blive konsekvensen, hvis Telenor købte DK4."

Det kan virke som et paradoks, hvis DK4 begynder at vise SAS Liga kampe, når tv-stationens egen opfattelse af dens berettigelse går på at levere det indhold, som de andre danske kanaler ikke gør.

"Men det er nyt, at rettighederne er kastet i udbud og splittes op på nye måder. Det giver tv-stationer, der ikke før har haft muligheden, en chance for at vise fodbold. Det er ikke så vigtigt hvilke tv-stationer der får rettighederne, hovedsagen er at kunne præsentere det for nogle nye seere," siger Steen Andersen.

Han lægger ikke skjul på, at Yousee til tider har hvisket DK4 i øret, at højere seertal ville være en god idé. I den forbindelse er fodbold en oplagt seer-magnet, der i lighed med andre typer sport godt kan passe ind i DK4's private public service profil.

"Sport er også public service, da vi startede med at vise speedway, var der ikke mange der fokuserede på det. I 2008 er fire danskere med i kampen om verdensmesterskabet. Problemet er, at der meget ensidigt fokuseres på en type sport på de andre kanaler og det er fodbold. Men vi kan jo se at fodbold betyder meget for seerne, så det vil vi også gerne vise."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også