Kronborg: Den var ikke gået i et børsnoteret selskab

Anders Kronborg, som indtil udnævnelsen af Merete Eldrup fungerede som øverste chef på TV 2, er helt på linje med Per Mikael Jensen i kritikken af TV 2's nedjustering.
MediaWatch
Anders Kronborg, som indtil udnævnelsen af Merete Eldrup fungerede som øverste chef på TV 2, er helt på linje med Per Mikael Jensen i kritikken af TV 2's nedjustering.

Hvis TV 2 var et børsnoteret selskab, var man ikke sluppet af sted med en pressemeddelelse om 2007-nedskrivningerne, som den TV 2 udsendte i går aftes, vurderer han.

"TV 2s nye ledelse vælger at rydde op, og det er sådant set meget fornuftigt. Jeg ville muligvis have gjort det samme, men jeg ville bare ønske, at det linje for linje fremgik i pressemeddelelsen, hvorledes man når frem til så store nedskrivninger, så det ikke så ud som om, vi andre har sovet timen," siger Anders Kronborg.

TV 2 vælger altså at tage en række udgifter i 2007, og det betyder, at man lander med en meget stor nedskrivning i 2007, frem for et overskud på ca. 100 millioner.

Til gengæld kan man sikre sig bedre resultater i 2008 og frem, mener Anders Kronborg.

"TV 2 bør få et overskud på 200 millioner i 2008 med de regnskabstekniske beslutninger, der er sket her," siger Anders Kronborg.

Han mener, at resultatet for 2007 kunne se helt anderledes ud, hvis man regnskabsteknisk valgte det.
Anders Kronborgs skøn, set udefra, lyder, at TV 2s nye ledelse vælger ikke at tage 35 millioner med fra distributionsaftalerne med Canal Digital og MTG i 2007. Man tager til gengæld tabet for den julekalender, der ikke kunne sendes i 2007 - ikke det år den formentlig skal sendes. Der er nogle penge til feriepenge og hensætninger til efteruddannelse af journalister, som man ikke behøver at tage i 2007. Cirka 20 millioner, oplyser Kronborg.

Kronborg peger på, at omkostningerne på TV 2 næppe er øget drastisk, siden han forlod sin plads for få måneder siden.

"Det eneste reelle minus, jeg kan se, er, hvis reklamesalget har svigtet yderligere i november og december," siger han.

Derudover vælger ledelsen at tage en meget stor nedskrivning på TV 2 Radio, der cirka udgør koncessionsafgiften for resten af perioden.

"En nedskrivning varslede vi i halvårsrapporten. Det er et skøn, at man vil nedskrive radioen så meget. Værdien er klart faldet, siden TV2 fik den. At nedskrive den hele 140 millioner betyder, at regnskabet ikke har udgiften i de kommende år. Det signalerer også, at der ikke er tiltro til, at man kan få de lyttere, der skal til. Når man ikke troen på den, kan man lige så godt lukke den," lyder Kronborgs bud.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også