Internettet truer ikke digital tv

Det er IP TV - ikke web-tv - som kan blive gatekeepers nye, potentielt besværlige konkurrent.
MediaWatch
Det er IP TV - ikke web-tv - som kan blive gatekeepers nye, potentielt besværlige konkurrent.

IP TV er den fjerde eller femte aktør - afhængig af hvordan man tæller - i den forestående krig om tv-distribution, der indledes med fuld styrke, når gatekeeper-rollen er udpeget i marts.
Gatekeeperen for DTT-sendenettet skal konkurrere om kunder eller husstande med paraboler, kabel, web-tv og IP TV.

IP TV er tv leveret blandt andet via energiselskabernes kabler. Det betyder langt flere kanaler, end DTT vil kunne tilbyde. Én af udbydere, Fast TV A/S, ser sig alligevel ikke sig selv som en trussel for gatekeepers forretningsplan. Ikke på den korte bane.

"Vi er ikke grus i maskineriet for gatekeeper, for det er trods alt et begrænset antal husstande, der er potentielle kunder for os i den nærmeste årrække," siger adm.direktør Niels Jørgen N. Skov, Fast TV. Han venter imidlertid, at om fem-seks år har 40-50 procent af husstandene muligheden for at vælge IP TV.

Fast TV ser frem til, at hele distributionsmarkedet ruskes igennem, når et stort antal husstande i 2009 skal overveje, hvordan de vil modtage tv.

"Valget for husstandene står mellem IP TV fra f.eks. Fast TV, kabel eller måske stadig parabolen. Tv fra internettet er slet ikke en valgmulighed, efter min mening, når det gælder behovet for se at almindeligt tv," siger salgsdirektøren.

Han tror, at der kommer stor fokus på, at der er andre måder at få tv på. DTT-gatekeeperen skal ud og kommunikere for fuld musik, at husstande skal acceptere, at tv-modtagelse kræver en settop-boks. Det bringer fokus og accept i befolkningen, som også gavner IP TV.

"Det bliver spændende se, om de ledige husstande vælger en mellemløsning som DTT, eller den fulde løsning som Bredbånds TV - altså IP TV," lyder Fast TVs vurdering.

Fast TV planlægger at placere i sig slipstrømmen af de 50 millioner kr., der afsat til information om DTT og til gatekeepers egne kampagner.

Fast TV kender alle sine potentielle kunder og anvender derfor ikke massekommunikation i stor stil, men mere lokal annoncering og breve til potentielle kunder.

Fast TVs kanalpakke koster 239 pr. måned plus leje af boks til 39,- kr.

Fast tv vil ikke oplyse antallet af kunder i dag.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også