Producent: Broadcastere kan ramme sig selv

Hvis producenterne udsultes, er det i sidste ende tv-stationerne der betaler prisen.
Tine Brødegaard Hansen

Hvis producenterne udsultes, er det i sidste ende tv-stationerne der betaler prisen.

Det siger Merete Mortensen, adm. direktør for Metronome Productions, til MediaWatch.

Tv-stationerne har en interesse i, at produktionsselskaberne ikke bliver for stærke og gør for store krav på området for rettigheder og indtægter af succes-formater. Det mener Merete Mortensen er forståeligt:

"Men guleroden i form af det økonomiske incitament mangler til en vis grad for produktionsselskaberne. Vi i miljøet drømmer om at have råd til at tage nogle chancer og lave flere dummies, dvs. test af programmer. Hvis tv-stationerne primært tænker på at kræve ind i forhandlinger med os, kan det ramme dem selv i sidste ende, for man kan ikke være kreativ med ryggen mod muren," siger Merete Mortensen.

I ca. et år var Merete Mortensen programchef på TV 2 i samarbejde med Keld Reinicke. Men savnet efter kreativiteten og den direkte kontakt med produktionerne, lokkede hende tilbage i folden hos Metronome.

MediaWatch indleder med dagens artikel en producent-stafet. Den har Kim Ardal fra Mastiff A/S i første omgang tildelt Merete Mortensen med spørgsmålet:

Hvordan vurderer du styrkeforholdet mellem producent og broadcaster?

"Det svinger afhængigt af kunden. For os er TV 2 og TV3 de største kunder, men også SBS lægger en del penge i produktionsmiljøet," siger Merete Mortensen.

Hun tilføjer, at der er mange produktionsselskaber om budet. Det betyder stærk konkurrence, men den er også øget blandt tv-stationerne, og giver dem en tendens til at vælge det sikre.

"Nu hvor jeg har været på TV 2, kan jeg godt sætte mig ind i, at tv-stationerne vælger sikre formater. Der er meget på spil for dem."

Men det betyder ikke, at tv-stationerne knytter sig primært til nogle produktionsselskaber og sikrer dem en stabil vækst.

"Produktionsselskaberne har næsten ikke noget rugbrød. På Metronome har vi "Hvem vil være millionær", andre har f.eks. "Go' morgen og Go' aften Danmark". Men resten kæmper vi om fra sæson til sæson."

Det lyder der ingen klagesang over fra Merete Mortensen. Tværtimod er det omskifteligheden og uvisheden, der er en del af hendes drivkraft for at være i branchen. Konkurrence har hun kun godt at sige om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også