TNS: Ingen medienedtur i 2008

Den svage amerikanske økonomi slår langtfra bunden ud af mediemarkedet i 2008, spår TNS Media Intelligence.
MediaWatch

Den svage amerikanske økonomi slår langtfra bunden ud af mediemarkedet i 2008, spår TNS Media Intelligence.

Det samlede annoncemarked i USA vil vokse med 4,2 pct. Det er især de politiske annoncer i forbindelse med præsidentvalget og det sædvanlige boost omkring en sommerolympiade, der vil sikre mediernes økonomi.

Men der er dog stor forskel på, hvordan det vil gå for de enkelte mediegrupper. Størst vækst får naturligvis internettet med 14,4 pct., mens B2B-magasiner og aviser ligger i den tunge ende.

Internet vil dermed gå forbi radio og indtage en fjerdeplads efter tv, magasiner og aviser, når det gælder markedsandele.

Aviserne vil ifølge Gallup gå en enkelt procent tilbage i forhold til 2007, men der er dog stadig lang vej til aviserne mister tredjepladsen. TNS opgør udviklingen over en toårig periode, for at udligne de fluktuationer, der er i forbindelse med OL og valg. I 07-08 snupper aviserne 17,2 pct. af kagen, mens nettet må nøjes med 8 pct.
I Danmark og Sverige forventes det at nettet allerede i år og i Storbrittanien vil det ifølge de seneste prognoser ske i 2009. I USA er tv dog stadig langt foran nettet med en markedsandel på 44,1 pct.

http://www.tns-mi.com/news/01072008.htm

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også