DR1-share kun svagt påvirket af spare-polemik

Over et år er DR1's share kun faldet med et procentpoint, trods massiv negativ omtale af den kommende spareplan.
Tine Brødegaard Hansen

Over et år er DR1's share kun faldet med et procentpoint, trods massiv negativ omtale af den kommende spareplan.

"Faldet på et procentpoints i share siden sidste år hænger i høj grad sammen med, at serien 'Matador' fungerede som seer-magnet i 2006," siger DR1-chef Ulla Pors til MediaWatch.

Men hun erkender, at DR1 ikke har formået at fastholde børn og unge-segmenterne. Særligt fredag og lørdag aften, har de unge seere valgt DR1 fra.

Også det har at til dels at gøre med 'Matador'. For hvor serie-klassikeren formåede at samle hele familien lørdag aften sidste år, var 'Forbrydelsen', trods sin succes, ikke en serie der egnede sig til at se med børnene.

"Derudover har DR1 flyttet børneprogrammet om aftenen en halv time frem, hvilket også har en betydning," siger Ulla Pors.

Men Ulla Pors fremhæver, at det har været et flot efterår for DR1.

Særligt held mener hun, at DR1 har haft med sin flow-satsning på at lægge valgdebatterne lige efter 'Forbrydelsen', hvilket sikrede et højt seertal til en gennemført og nytænkt valgdækning.

"DR1 har været utrolig stærk på primetime-programmerne i hverdagene, trods al tumulten om spareplanen" siger Ulla Pors.

"Et af de program-fyrtårn der har rejst sig i nyt udtryk og med ny, stærk vært er 'Sporløs'," siger Ulla Pors.

'Sporløs' er et af de programmer der fortsætter i 2008 og i 2007 blev relanceret med værten Lillian Gjerulf, der i efteråret debuterede som nyhedsvært på TV-Avisen.

Trods sidste års succes med 'Matador' og den besværede økonomi afviser Ulla Pors, at DR1 vil satse stærkere på genudsendelser.

"DR1 skal ikke være en arkivkanal. Alle genudsendelser på DR1 skal ske med stor varsomhed," siger Ulla Pors

Dog genudsendes krimiserien 'Rejseholdet' til næste år.

Ulla Pors' karakteristik af 2007 lyder: "Et godt seermæssigt år, men svært for DR."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også